HTML

Blogolkodom, tehát vagyok

Ami eszembe jut, időhatárok, elvárások nélkül E-mail címem: rosszpcjatekok@gmail.com

Firka

Friss topikok

Címkék

freddyD: episode2

Többen kérték, hogy a többi Star Wars részhez is írjak véleményt. Nos, a klasszikus trilógiát hónapokkal ezelőtt már megnéztük (ki tudja hanyadszorra), szóval azokat most hanyagolnám.

Viszont tegnap az epizód II-vel folytattuk, amelyet szerintem most láttam harmadjára. Egyszer moziban, egyszer videokazettán és most ugyebár DVD-n. Talán ez volt az a rész, ahol úgy tényleg zavartak dolgok, bár azt kell mondjam, hogy anno nem jöttem ki csalódottan a moziból. Annyira nem is értem, hogy miért. Talán az utolsó fél óra kozmetikázta az összhatást.

 

Szóval a film nem nézhetetlen, de három alapvető bajom van vele.

1.       Ez az a rész, ahol látványosan rákezdtek egy CGI orgiára. Már az első epizódnak is furcsán más vizuális világa volt, mint a megszokott részeknek, de még egy jó kompromisszum volt a régi és az új stílus között. Na ez az, ami nem mondható el a második részről (hát még a harmadikról), mert Lucasék túllőttek a célon. A teljes nagyváros látványvilága inkább emlékeztetett egy Szárnyas Fejvadász – Vissza a Jövőbe keverékre, mint a Star Wars-ra. Villogó reklámok, űrlénysport a tv-ben, satöbbi... És akkor még ott vannak a rettenetesen sterilnek tűnő cyberdíszletek, amelyek még hunyorogva is valótlannak tűnnek. Az Epizód 1-nél még elég sok rendes díszletet használtak, itt már alig. Az űrlények is elég gázok voltak néha, leginkább mondjuk a klónozókat tudnám mondani.

 

 

Egy rendes maszkos megoldást sokkal inkább láttam volna. Őszintén, mennyivel jobbak voltak a „gagyi” gumimaszkos dögök mondjuk a IV. részben? Most bele lehet kötni, hogy felesleges marhaságokba kötök bele, mert elvégre Star Warsról beszélünk, ami egy futurisztikus tematika. Attól függetlenül ez irritálóan hatott nekem. Egy hülye példával élve, ez olyan, mint mondjuk nézel Tom és Jerryt és ugyebár úgy szeretted meg, hogy nem beszélnek és úgy jó ez ahogy van. Egyes részekben (a borzasztó mozifilmet ignorálom) viszont beszélnek és ez irritálóan hat a nézőre. Egy látszólag kis dolog, de mégis elrontja az élményt.

 

2.       Azt kell mondjam, hogy azért a filmben voltak elég unalmas részek és az sem teljesen közönségbarát, hogy a 130 perces filmnél 100 percig gyakorlatilag alig van akció. Igaz, az utolsó fél óra már látványos és emlékezetes, de addig túl sok nem éppen érdekfeszítő jelenet volt. Vagy ki kellett volna vágni vagy 15 percet, vagy valahogy feldobni az egészet, mert így ez annyira nem volt nyerő. Nem mondom, hogy elviselhetetlen lett volna, de nem voltam éppenséggel a film hatása alatt.

 

3.       A sokat szidott kis Anakin helyett szerintem inkább a nagy alteregója érdemelte volna meg a fikazáport. Volt egy pár jó jelenete, de leginkább olyannak tűnt, mintha egy nagyra nőtt gyerek durcizna, mert mami nem vette meg neki a Kinder Buenot a kasszánál. Egyes kiborulása (Obi Wan-ra) meg teljességgel érthetetlen volt. Izzadtságszagúan valahogy el kell érni, hogy a IV. részre ellenséggé váljanak,na...

 

Ennek az epizódnak is van egy Jar Jar Binks féle támadofelülete (Jar Jar-ból itt szerencsére már visszavettek), mert Yoda mester ugribugri kardozásával elég sokan nem tudtak mit kezdeni. Emlékszem még, hogy anno a moziban érdekes volt a hangulat, mert a nézők egyik fele tapsolt örömében, a másik meg sóhajtozva szégyellte magát Lucas helyett... Én valahogy megértem mindkét oldalt, de igazából engem annyira nem zavart. Valóban, kicsit nagyon hatásvadász lépés volt, de ugyanakkor mégis csak egy Jedi lovag, hát biztos hogy nem csak a bölcsességével kapta meg ezt a rangot...

 

Szóval összegezve ez a film egy közepesen élvezhető alkotás, amelynél őszintén szólva az első epizód lényegesen jobban elszórakoztatott. Ezt a részt irdatlanul feláldozták arra, hogy nagy lépést tegyenek a sztorival. Egyfelől érthető, ugyanakkor ez mint nézőt annyira nem érdekel, mikor már 40 perc után érzem a seggem.

 5/10

UI: Azonban még illik dicsérni az új trilógia DVD kiadását. Az első rész extra lemezén kifejezetten érdekes és színvonalas dokumentumfilmek és háttéranyagok voltak, a második résznél is teljesen rendben voltak. A klasszikus trilógiához kapott extrákat kifejezetten untam és félbe is szakítottam.

Címkék: film

31 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://blogolkodom.blog.hu/api/trackback/id/tr443268292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Habbobitas 2011.09.30. 19:36:44

@SunVice: Jó neked

Amúgy szerintem az második rész leggyengébb, és a 3 és 6 a legjobb.

Freddy: Amúgy téged nem idegesített a szerelmi szál? Mert szerintem olyan szinten nyálas mint az alkonyatban.

penge96 2011.09.30. 20:01:11

Ennyi! Én is ezt mondom mindig, hogy a 2. rész lett a leggyengébb. Szerintem is nagyon gyerekes volt Anakin karaktere, meg ez az egész rész nekem nem illett bele a SW sorozatba, a vége jó volt, de 30 perc 130-ból elég rossz arány. Felejthető.

Rainse · http://bugnews.blog.hu 2011.09.30. 20:36:19

Már nem azért de a történetben és az életben is elég sok idő eltelt a két trilógia között. Persze, hogy más a látvány világ. Nekem nem volt semmi bajom vele. Persze mindenkinek más az ízlése.

SiD13 2011.09.30. 20:39:41

Yoda ugrálásába nem értem miért kell belekötni. Ennyi erővel az 1-ben mikor Obi-wan még padawanként felugrik vagy 8métert, az is gáz volt? Ő a legerősebb Jedi, fura lenne ha görbebottal kardozna... :D

Rainse · http://bugnews.blog.hu 2011.09.30. 20:49:09

@SiD13: Nekem kifejezetten tetszett Yoda harc modora! Vicces de nem röhejes, meg tök jól áll neki! :)

Rainse · http://bugnews.blog.hu 2011.09.30. 20:51:26

@Rainse: Meg ha belegondolunk Yoda elég kicsi. Persze, hogy ugrania kell, hogy felérje Dookut! XD

FuckYeahCetli 2011.09.30. 20:58:17

Érdekes, hogy a szerelmi szálra nem tértél ki, én attól kaptam agyfaszt.

penge96 2011.09.30. 21:08:53

A szerelmi szálra miért panaszkodtok? Elvégre is, amiatt állt át a sötét oldalra Anakin, ezt valahogy szemléltetniük kellett, hogy mennyire szereti Padme-t, túlzások árán is.

SiD13 2011.09.30. 21:10:17

a szerelmi szál tényleg röhejes volt, és az Anakin-Obi-wan ellentéttel kapcsolatban is egyetértek Freddyvel, valóban erőltetett volt sok helyen. a klónozók viszont nekem nagyon bejöttek :)

zeneszerzo 2011.09.30. 21:41:31

Coruscant valóban kicsit durván néz ki, de igazából nem tetszett volna, ha lightosabbra veszik. igazából én nem unatkoztam rajta, bár én is örültem volna több akciónak.

Yoda pedig nagy arc :)
“Lost a planet Master Obi-Wan has. How embarrassing …"

vazzegabi 2011.10.01. 03:27:05

10/5 ? Nem gondoltam volna. Azt hittem az első részt tartod a leggyengébbnek.

WoodrowWilson 2011.10.01. 09:03:35

Én alapvetően szeretem az új trilógiát, egy bajom van vele, hogy nincs rendesen felépítve Anakin átállása a sötét oldalra. Pl. ahogy Freddy is említette, amikor Anakin kiborul Obi-Wanra, az egész olyan furán hat, mert nem értjük, hogy mire fel.

VIDEACITY5 (törölt) 2011.10.01. 17:42:54

@WoodrowWilson: Meghalt az anyja, ezért bűntudata volt. Viszont Obi-Want okolta érte. Ezért akadt ki. Szerintem ez elég érthető.
A sötét oldalra azért állt át, mert Palpatine elhitette vele, hogy ő megmentheti Padmét. Ezért kellett a szerelmi szál is, igaz, kicst visszavehettek volna belőle.

LaciG · http://spoilerfilm.blog.hu/ 2011.10.01. 19:37:50

@VIDEACITY5: Ezek mind szép és jók, csak egy baj van: az eredeti trilógiában egy szóval nem említik, hogy mégis miért állt át. Vagyis semmi okuk nem volt rá, hogy erőltessék a szerelmi/érzelmi szálat, főleg, ha az ennyire sovány. Sokan ki tudnának találni sokkal-sokkal jobb indokot erre. De hát ez van, ennek kell örülni..

Twix · http://fogalmam.blog.hu/ 2011.10.02. 01:38:18

A SW 2. része egy betegségben szenved, aminek 3 betűből áll a neve(elnézést mindenkitől. Akinek gyenge a gyomra, az most menjen ki és egyen egy krémest, aztán jöjjön vissza a reklám után, akinek nem, az folytassa): FOS. Kegyetlenül fos. De tényleg. Volt 1-2 jó alapötlet(ahogy az 1. részben...) viszont a kivitelezés felháborítóan béna(ahogy az 1. részben...) és ezt még Lucas dicséretnek is vehetné. És még le sem írtam, hogy mennyire gyűlölöm ezt a filmet...

VaLaKy 2011.10.02. 07:34:11

Mit ne mondjak de szerintem a régi trilógia sokkal jobb volt mint az új.
Szerintem még valamit elrontottak.
Az új trilógiában fejlettebbeknek tűnnek a dolgok pedig hamarabbi eseményeket mutat be mint a régi trilógia

Twix · http://fogalmam.blog.hu/ 2011.10.02. 12:32:55

@VaLaKy: És az a baj, hogy ilyen jelenségre már többször is volt példa a világtörténelemben, lásd Sztálin hatalomra kerülése, kereszténység térnyerése, stb, de nem akartam offolni a témát, bocs.

sheela567 2011.10.03. 15:10:53

A szerelmiszál azért nem tetszik, mert a színész szarul alakít, ha kevésbbé lett volna ennyire idétlenül gyerekes az Ankint alakító színész "játéka" akkor megbocsátottam volna, azt a tenyérbemászó arcát ^^

algi 2011.10.03. 15:24:19

Amikor néztem, ez a rész tetszett a három közül a legjobban. Nem tudom, miért. Talán mert végre valahára voltak rohamosztagosok, meg csillagrombolók, meg Boba Fett (akit Jangónak hívtak). Az utolsó jelenet, amikor indultak a rombolók, az nagyon látványos volt.

Viszont ami a sztorit illeti, kezdtem elveszten a fonalat. 10 éve rendelték meg a klónokat? Az mikor volt? Az ep1 előtt vagy után? Ki rendelte meg? Dookunak miért ne vágna a természetébe, hogy rosszat tegyen? Mert jedi volt? Korábban nem voltak bukott jedik? A sithek mind bukott jedik? Vagy nem mind? Nem értem.

Az, hogy Yoda ugrál kardozáskor, az engem látványilag nem zavart. Csak az a tény zavar, hogy minden, ami létező és menő az új trilógiában, az a fénykardozásról szól. Az ep1-ben dupla penge, ep2-ben Yoda kardozik, ep3-ban kardozó robot… A klasszikus trilógiában voltak olyan király pillanatok, ami nem arról szólt, hogy minél látványosabb legyen a fénykardpárbaj.

algi 2011.10.03. 15:45:48

@Rainse: De az a probléma, hogy Yoda miért tanulna meg egyáltalán vívni, ha a jedik, meg a sithek nagy arányukban nagyobbak nála? Azt a sok időt, amit a vívás tanulására és gyakorlására fordította, fordíthatta volna arra, hogy telekinézisben, meg egyéb trükkökben legyen erős. És szerintem a Birodalom visszavágban épp erről is van szó. Luke és Yoda párbeszéde:
- Egy nagy harcost keresek.
- A harc nem tesz naggyá.
Majd később egy kis koncentrációval kiemel egy kibaszott X-szárnyút a mocsárból. Tudod, milyen nehéz nemcsak az az űrhajó, hanem a puszta sármennyiség és víz, ami lenn tartotta? Ő meg habozás nélkül kiemelte. Szerintem nem véletlen, hogy a klasszikus trilógiában sosem vívott.

vazzegabi 2011.10.03. 16:24:36

@algi: Yoda száműzetésbe vonult a 3. rész végén, gondolom azért nem akart már "visszatérni". Meg egyébként is kivel vívott volna ? Vader-t elintézte volna kb fél perc alatt, az uralkodónál meg kudarcot vallott már egyszer. De az is lehet, hogy már túl öreg volt a klasszikus trilógiában a harchoz :)

algi 2011.10.03. 19:24:52

@vazzegabi: In-world logikai magyarázatot adsz arra, hogy az új trilógia semmibe veszi a réginek a mondanivalóját. Ezek szerint Yoda csak kamuzta, hogy a harc nem tesz naggyá? Azért mondta, hogy kimagyarázza, miért nem tér vissza harcolni? Nekem az az álláspontom, hogy nemcsak Yoda gondolta komolyan, amikor azt mondta Luke-nak, hogy a harc nem tesz naggyá, hanem ezt egyben a film is komolyan mondta a nézőnek, ez volt az egyik központi mondanivalója. Az új trilógiában meg kiderül, hogy Yoda szart bele az egész háborúellenességbe? Én azt várnám Yodától, hogy egy okos húzással, mint valami szürke eminenciás, elintézze, hogy a gonosz a saját dugába dőljön. Ehelyett odamegy kardozni, amikor ő a teljes Galaktikus Köztársaság spirituális vezetője? A régi trilógiában a császár nem ment oda sehova kardozni, meg villámokat szórni. Vadert küldte mindig.

sheela567 2011.10.04. 15:41:44

Ez a Yodás dolog...nekem az érthetetlen ebben az ugri-bugriban, hogy eleve bottal "cammog", már így is baromi öregnek néz ki, aztán hirtelen elkezd szaltózni? Persze biztos az ERŐ meg minden...értem én, de azért elég röhejes volt. :P
Jobban állt volna neki, egy kevésbé mozgékony harc.

Rainse · http://bugnews.blog.hu 2011.10.04. 20:17:29

@algi: Minden Jedi harcolm, van lézerjardja. Akkor Yoda legyen a kivétel. Az meg, hogy Yoda úgy véli a harc senkit nem tesz naggyá nem azt jelenti, hogy ne harcoljon. Hiszen a harc elkerülhetetlen mert két fél kell hozzá. Hiába hírdeted az igét mint valami megrögzött békeaktivista, ha ellenfeled harcolni neked is azt kell. És ezért harcol Yoda, hogy megmentse Dookotól Obi-want és Anakint! Szóval Yoda nem azt Lukenak, hogy ne harcolj, hanem, hogy A harc senkit nem tesz naggyá, tehát egy harcos nem attól igazán nagy, hogy milyen jól harcol, hanem a döntései és tettei azok amelyek igazán meghatározzák.
Egyébként meg az X-szárnyú kiemelésével kapcsolatban Yoda megjegyzi, hogy nem számít milyen nagy egy dolog, vagy milyen nehéz, ha nem hiszel benne, hogy sikerűl kiemelni pl az x-szárnyút akkor nem is fog sikerülni. Lukenak ezért nem ment.
- Ez lehetetlen! (Luke)
-Látod ezért nem megy! (Yoda)

Illetve egyik kedvenc idézetem!
"- Tedd vagy ne tedd, de ne próbáld!"
Csak azért írtam, hogy nem számít milyen nehéz volt a gép. Luke is kiemelhette volna. Tehát ettől még nem gond, hogy Yoda az ep 2. ben harcolt!

Rainse · http://bugnews.blog.hu 2011.10.04. 20:20:12

@sheela567: Ugyan már ez egy nagyon is jó dolog! Épp ez a megtévesztés a lényeg! Ki nézné ki Yodaból, hogy ilyen intenzíven harcol! Ez az a meglepetés plussz előnyhöz juttatja, hiszen ha valaki alábecsüli ellenfelét az már fél győzelem az ellenségének és kellemetlen meglepetésekben lehet része később a harc során! Szóval nagyon cseles! :)

algi 2011.10.04. 21:58:28

@Rainse: De Yoda és Dooku is Lucas teremtményei. Ha Lucas komolyan gondolta azt, hogy nem szabad felkészületlenül konfrontálódni, ahogy a Birodalomban üzente a nézőknek, akkor megírhatta volna úgy is az új trilógiát, hogy a történetben nem kényszeríti Yodát párbajra.

Megjegyzem, a Klónokban Yoda egy leszállóegység utasszállító részében volt a klónharcosokkal, vagyis a saját döntése volt, hogy belemegy abba az óriási csatába, és fénykardot fog hajigálni. Megtehette volna azt is, hogy valami sokkal hasznosabbat csinál, mondjuk utánajár, hogy honnan is vannak ezek a klónok. Igen, az hasznosabb lett volna, ugyanis tudjuk, hogy a fénykardpárbajban egyáltalán nem olyan jó (pl. Dookuval kb. egyformán jól vív).

Rainse · http://bugnews.blog.hu 2011.10.04. 23:25:01

Szóval szerinted a Jedik életének megmentése haszontalan dolog volt? Itt nem csak Obi-Wan ra meg Anakinra gondolok hanem az összes többire akik ott harcoltak a Geonózison! Mert Yoda őket ment megmenteni! Jó persze el is küldhette volna őket, hogy "menjetek mentsétek meg őket, én meg addig haszontalan információk után nyomozok!" Mert valljuk be őszintén mit változtatott volna azon, ha tudjuk miért és ki rendelte a klón hadsereget. Sőt elvileg tudjuk, hiszen a filmben elhangzik, egy Saipadias (nem biztos, hogy így írják) mester a Jedi tanács egy régebbi vezetője aki már azóta, halott. Talán azért mert látta a jövőt vagy lehet, hogy nem is volt de ez már nem számít!

Egyébként mennyire lehet felkészült valaki egy váratlan helyzetre?!
Ami pedig Lucast illeti egyértelmű volt, Yoda harca! Azt adta amire szerinte nézők vágytak! Ennyi! Itt nem a mondani való volt a lényeg, hanem a mozi. Ezen nem érdemes vitatkozni!

algi 2011.10.05. 01:27:34

@Rainse: Yodának mi volt a szerepe a csatában? Leszúrt pár robotot. Ezen múlott a győzelem?

A prequel trilógia végig azzal játszott, hogy a jedik nem jönnek rá, hogy Palpatine van minden mögött. Ráadásul a jedik meg se próbálnak rájönni, hogy ki állt az egész mögött. És ki volt az a Saipadias? Dooku álneve? Miért rendelte meg titokban? Ő is bukott jedi lett? (Ez az ep1 előtt vagy után volt?) Nem értek semmit, és soha nem is magyarázzák meg!

Ha Yoda utánajárt volna a dolgoknak, akkor nem Geonosison ugrált volna Dooku körül egy fénykarddal, hanem talán már a Coruscanton várta volna a hangárban Dookut Palpatine helyett, akit már letartóztattak.

De ismétlem: Lucas találta ki, hogy Yodának vívnia kell. Megírhatta volna úgy is a sztorit, hogy vívás nélkül kitalál valami fantasztikus stratégiai húzást, amivel legyőzi a robothadsereget. A grafikusok megcsinálták volna úgy is nagyon menőre a Yodát, hogy nem vív. Sőt, Lucas akár úgy is megírhatta volna a prequeleket, hogy Yoda már rég száműzetésbe vonult egyéb okok miatt. Mondjuk, mert már tartanak a klónháborúk, ő meg nem akart harcolni, és elbűjt egy mocsárbolygón. Lucas bárhogyan megírhatta volna, semmi szükség nem volt arra, hogy Yoda vívjon.

Ez kb. olyan, mintha a Dalai Lámáról készülő filmben kitalálnák a producerek, hogy legyen benne egy kis shaolin kung-fu, mert a nézők arra vevők.

Persze, mondhatod azt, hogy Lucas azért rakta be a vívást, hogy beüljenek rá a nézők, és ebben nyilván igazad van, mert a prequel trilógia darabjai nem filmek elsősorban, hanem termékek, amelyek feltehetőleg csak azért készültek el, hogy minél több pénzt hozzanak, és semmiféle ihletettségről nincs szó. Ebben egyetértünk. De ez engem, mint nézőt, miért érdekeljen? Ez nem mentő körülmény, ha szar a film. Beülök egy filmre, és miután szar, közlik velem, hogy persze, hiszen csak a pénzért készült. Hát, kösz, de az Lucas magánügye, hogy mennyi pénzt kap a filmjéért, nekem az nem szempont, hogy minél több pénzt vesztegessek a büdös nagy semmire. Sőt, kifejezetten sértőnek veszem, ha turkálnak a pénztárcámban.

Egyébként az a vicc az egészben, hogy Lucas ezzel is melléfogott. A legtöbben ugyanis nem azért kötnek bele abba, hogy Yoda vív, mert ideológiailag ellenzi a fizikai harcot, hanem azért, mert szerintük idiótán néz ki, ahogy pattog, mint a gumilabda. Nem tudom, érted-e, hogy ez mennyire durva, mert nem tudom eléggé kifejezni a dolgot. Lucas azért rakta be - ideológiailag totálisan dilettáns módon - a vívást, hogy jól nézzen ki. És szarul néz ki! Köszönjük, majd értesítjük.

Én egyébként nem gondolom, hogy szarul néz ki. Ha Yoda vív, akkor nyilván így kell vívnia. Én úgy vagyok ezzel, hogy a Star Wars úgyis tele van fura és idétlen dolgokkal, miért pont ez lenne kivétel. Pl. a Millennium Falcon is hogy néz már ki. Egyáltalán nem úgy, mint egy űrhajó.

Sőt, nekem kifejezetten imponált annak idején, hogy micsoda ötlet, Yoda vív. Csak egy idő után kezdhetne kicsit gyanússá válni, hogy az új Star Warsban lassan már minden egyes jópofa ötlet arról szól, hogy valaki fénykardozik. Nem lehetne valami eredetibbet kitalálni? Mondjuk egy olyan jedit, aki nem fénykardozik? Megjegyzem, azt se mondta soha senki, hogy a sithek fénykardoznak. Vadernek volt fénykardja, mert egykor jedi volt és kiképezték rá, sithként nyilván kihasználja ezt az előnyét, hogy tud fénykardozni. De Obi-Wan azt mondta Luke-nak, hogy a fénykard a jedik civilizált fegyvere civilizált időkből. Sőt, a gyerek Anakin is azt mondja, hogy csak jedik hordanak "lézerkardot". Én ebből azt a következtetést vonom le, hogy a fénykard az egy elég speciális fegyver volt, és nem általánosan minden Erő-használó fegyvere, hanem szorosan kötődött a jedi kultúrához. (Ami feltehetően az emberi faj kultúrájának a része volt, elvégre hogyan adnál fénykardot mondjuk egy olyan lény kezébe, aminek csak csápjai vannak?)

(Egyébként erre Mike Stoklasa is remekül rávilágított a több mint egy órás videókritikáiban. Ott van pl. Kit Fisto a fejcsápjaival vagy az a magas nyakú jedi. Nekik nem túl előnyös fegyver a fénykard. Egyébként a rajzfilmben ezt egy fokkal jobban is kezelték: ott egyes különböző fajok különbözőképp használták az erőt, volt pl. boszorkány a sithek közt.)

Na, jó, itt abbahagyom, mert hajnalig gépelnék.

sheela567 2011.10.05. 20:27:52

@Rainse: Cseles... de azért idétlen ;)

algi 2011.10.05. 21:38:39

Ünnepélyesen meg kellene fogadnom, hogy nem írok többet hozzászólást, ha túl álmos vagyok.
süti beállítások módosítása