HTML

Blogolkodom, tehát vagyok

Ami eszembe jut, időhatárok, elvárások nélkül E-mail címem: rosszpcjatekok@gmail.com

Firka

Friss topikok

Címkék

Majdnem azt a címet adtam neki, hogy Budapest vs Vidék, de tudom, hogy a nem budapestiek (aka vidékiek) utálják a vidék kifejezést, úgyhogy most kedvükben járok.
 
Pedig akármilyen inkorrektnek is tűnik a vidék kifejezés, szerintem találó, mert ez az ország annyira főváros centrikus, hogy nem nehéz ebben találni valamiféle igazságot. Hogy ez a központiság ugyanakkor jó dolog-e, az már megint más kérdés.
 
Még RPCJS korszakból döbbentem rá, hogy az emberek nagy része nem a fővárosban lakik. Ez kiderült sok dologból, pl az általuk küldött játékok nagy része helyenként az ország túlsó végéből lettek postázva. Persze statisztikailag ez nem kéne, hogy meglepjen, hiszen 10 magyarból 8 nem ott él, ahol én, de úgy látszik ez a centrikusság már az én agyamat is elérte...
 
Akkor elmondom, hogy én hogy állok hozzá Budapesthez. Igazából szeretek itt élni. Tény, hogy az egy főre jutó magyar pszichopata baromállatok száma szerintem sehol nem olyan nagy, mint itt (lásd Eközben Budapesten bejegyzéseimet), de ez a centrikusság nagy előny, ha effektíve itt élsz. Mert igazából szinte MINDEN itt történik. Ha jönnek bandák, itt koncerteznek (feltéve ha nem fesztiválról van szó), ha van valami sportesemény, nagy eséllyel itt rendezik. Moziból van itt egy halom, ha egy mozi nem adja, van legalább kettő másik, aki műsorra tűzi, ami érdekel. Ezek most csak banális példák, de ugyanez igaz egy csomó más dologra is, legyen az szolgáltatás, alkatrész satöbbi. Itt az ember általában előnnyel indul. A város hírével ellentétben egyébként szerintem biztonságos, legalábbis egy 2 milliós helyhez képest biztosan.
 
Persze különbséget kell tenni Budapest és Budapest között is. Én szerencsére nem a belvárosban lakom, de ugyanakkor elérhető távolságban tőle. Itt vannak zöld, nyugodtabb részek, de mégsem egy külváros, szóval jó kompromisszum a kettő között, amivel én nagyon meg vagyok elégedve.
 
Ugyanakkor meg is tudom azt érteni, hogy a vidéken sokkal nyugisabb minden, amit rövid távon nagyon tudok élvezni. Legyen az balatoni nyaralás vagy pl a tavalyi Sárvár kiruccanásunk. Kis faluban tartósan élni viszont már nagy kihívás volna nekem. Problémás lehet a „mindenki ismer mindenkit” alapelv, főleg fiatalként. Biztosan, van előnye is annak, hogy családiasan viszonyul egymáshoz az egész környék és ez határozottan egy biztonságérzetet adhat, de ez lehet átok is. Nem szeretném tudni, hogy pl hány tinédzser görcsölhet, mikor venne egy óvszert a falu egyetlen boltjában és attól parázik, hogy Bözsi néni másnap elmeséli a szülőknek. Hülye példa, tudom, de talán jól szimbolizálja, mire gondolok.
 
A vidék ugyanakkor sokkal patriótább, úgymond közösen összefognak a nagy gonosz főváros ellen, ami egy bizonyos szinten biztosan indokolt is. Jól mutatkozik ez akár a sportban is, ahol a budapesti klubok teljesen elmerültek a középszerűségben (hogy csak a szeretett jégkorongomat említsem, ott special a legaljára), míg a vidék uralja a mezőnyt.
 
Szóval a Budapest – Nem Budapest dologra van nem is kevés pró és kontra, érdekelne a ti véleményetek. Főleg a „vidéki” kommentelőkére, hogy ők hogy látják ezt az egészet. A fővárosiak bunkók a ti szemetekben? Mennyire jó kis városban/faluban élni?

Címkék: elmélkedés

60 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://blogolkodom.blog.hu/api/trackback/id/tr574407506

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Toto_652 2012.04.13. 11:40:44

Én vidéki vagyok és szeretem ezt ebben a formában kijelenteni. Igaz, ami igaz, BudaPest az a hely ahol tényleg ott van minden... munkától kezdve egészen mindenig amit felsoroltál.

Ami a városi paraszt témát illeti, ez egy általánosítás, mert ugye tudjuk, hogy vannak akik azt se tudják hogy néz ki egy csirke, de azonnal belepofázik abba, hogy a gazda hogy bánik a tehenével, holott fingja sincs arról, hogy mik az igényei egy ilyen állatnak.

Száz szónak is egy a vége: Élni mindenképp kisváros-község-falu-ban szeretek... de dolgozni csakis a nagyvárosban lehet.

Egy poén:
A falu az a hely, ahol ha fingasz egyet, a másik végén már azt beszélik, hogy befostál. :D

Robb20 2012.04.13. 11:57:12

Ha már Budapest és Budapest között különbséget tettél, ugyanezt vidék és vidék között is kell. Engem mindkét véglet nagyon frusztrál, a pesti tömegnyomor és a kis vidéki falu családiassága is. Százhalombattán élek, kb 20 ezres város, se nem túl nagy, se nem túl kicsi. Nekem ez az ideális, szeretek itt élni :) És Pest sincs messze, ha tanulni/dolgozni/szórakozni be akar utazni az ember.

Kolonel 2012.04.13. 12:00:04

A vidéket abban az értelemben szokták használni, hogy a városon (ahol élünk/vagyunk) kívüli, de annak környékén lévő kisebb településeket értik alatta.
Mi Debrecenben mindig is azokat hívtuk vidékieknek, akik községben vagy kisvárosban laktak és onnan utaztak be.
Értem, hogy a vidék relatív (meg Debrecen is kis város Budapesthez képest), de furcsa, ha levidékiznek, egyrészt mert az ország második legnépesebb városából jövök, másrészt (és ez a fő ok) világéletemben városinak (benszülöttnek, stb., szóval a vidéki ellentétének) számítottam.

Faluban (értsd: "mindenki ismer mindenkit" településen) én sem laknék, pontosan az általad elmondottak miatt. Még itt, Debrecenben is érezni azt, amit úgy szoktak mondani, hogy "saját szülőföldjén senki sem lehet próféta".

Pestet is megjárt haverjaim szerint annyival jobb a kisebb város a fővárosnál, hogy könnyebb belefutni ismerősökbe, míg Pesten ez jóformán lehetetlen: ha valakivel nem tartod a kapcsolatot, azt esélyes, hogy évekig (vagy akár soha) nem is látod.

Komoly hátrányként említették viszont a fővárossal szemben a lendület ("olyan furcsa nekem, hogy itt Debrecenben senki sem fut az utcán") és a szabadidős programok hiányát ("itt mindig három hétre előre kell tervezni egy jó koncertre, míg Pesten csak fellépünk délután a netre, és megnézzük mik vannak ma").
Néha jó a csend és a nyugalom, mondták, de alapvetően jobb hely a főváros a fiataloknak, még az apró kellemetlenségek (pl. hülye parkolási rendszer) ellenére is.

Ja, viszont komoly érv Budapest ellen (és egyik fő oka annak, hogy én nem lakok ott), hogy ott minden érezhetően drágább. (Legalábbis a napi költségek mindenképp, de mondhatnám az albérlet- és lakásárakat is.)

freddyD 2012.04.13. 13:03:58

@Toto_652: A fővárosi hozzá nem értés alatt eszembe jut a Traktor Racer kombájnja, ami viszont most már egy életre beleégett az elmémbe :D

balazs_88 · http://civiltulkapas.blog.hu/ 2012.04.13. 13:33:38

Először azért tisztázzuk, hogy mi a "nem Budapest". Mert Szeged is az, a maga százezren felüli lakosságával, meg Karakószörcsök is az ötvennel.

Budapesttel nekem nagyon sok bajom van: büdös, 10 percet nem lehet úgy sétálni, hogy egy láthatóan pszichopatába ne fussak bele, koszos mindenütt, túl nagy a forgalom, túl drága, stb... Számomra olyan embertelen az egész.

Sakk-bástya 2012.04.13. 13:40:41

Kisvárosban élek, a kompromisszumok kisvárosában. Ami miatt sosem hagynám itt, hogy friss a levegő, vagy egy nagyon tiszta tavunk, ami lepipálja az összes strandot az országban (szubjektív) rengetek túraútvonal indul innen, és túrafüggő lévén igénybe is veszem nap mint nap. Ami kell, az van, pár étterem, kajálda, pizzázó, hamburgerező, stb, mégsincs minden túlzsúfolva. Viszonylag közel van Pesthez (38 km), 50 perc alatt kint vagyok robogóval, ha bármi kéne, a Budapesti utakon pedig (hála a nemrég bevezetett motoros törvényeknek) igazi élmény motorral száguldozni, előre lehet menni ha dugó van, parkolási gondok sincsenek, mert felmegyek a járdára. Tehát Pest (mikor azt írom, Pest, természetesen Budapestre célzok)karnyújtásnyira van, nem maradok le semmiről. Voltam többször is Pesten, nem tetszik benne, hogy olyan személytelenek az emberek. Nincs semmi szemkontaktus, ha valakit meg szeretnék szólítani az utcán (hogy merre van az xy utca) 50%-ban csövesnek néznek, és elhúznak a francba. Nem az ő hibájuk jól tudom, egy Pesti ember már "csövesedzett" úgymond. Érezhetően nagy a szmog, 2 óra sétálás a Váci Út mellett, és már kapar a torkom. Ellenben igaz, minden Pesten történik, van minden ott, ha teszem azt, hangszerboltba akarok menni, biztos találok 1 kilóméteres rádiuszon belül, és annak az embernek, aki nem szeret vakon rendelni a netről, ez nagy könnyebbség. Én személy szernt SOHA nem laknék a Pesti belvárosban, 1-1 élyszakát még gyakran eltöltök ott, de számomra fullasztó hely. Nem a szmog miatt, hanem a tömeg miatt, nem bírom a nyüzsgést, ahogy szerintem sok vidéki sem. Talán egy külvárosi részén még ellaknék, és minden 3.-4. nap benéznék a belvárosba, csak akkor nagy dilemma lenne, hogy most vegyek e havi bérletet, vagy ne...

takand09 2012.04.13. 14:12:07

Mióta élek mindig is vidéken laktam. Először egy kisvárosban 15.000-es (fejérben) most egy faluban ettől a kisvárostól 6km-re.Mondjuk mióta kiköltöztünk azóta is csak "aludni járunk haza", mert minden a kisvároshoz köt minket,családi vállalkozás,barátok stb. 20km-re van Székesfehérvár onnan meg már nincs messze Pest sem.

Ha már a sportot felhoztad mint tényező, mindig is az Újpestnek drukkoltam vidékiként is pedig Fehérvár lényegesen közelebb van de még Győr is. Mindkét mostani csapat (Vidi,ETO) fényévekre jár előttünk. Vidéki csapatok azért sokkal könnyebb helyzetben vannak az önkormányzati támogatások miatt. Újpesten ez nincs.

Pesten a közlekedés borzalmas. Szarok az utak, át kell menni az egész városon hogy eljuss a túloldalára, Pekingben ezzel szemben legutóbb a 9.!!! körgyűrűt építették és még így is dugó van..

A Budapest kontra vidéket annyira nem érzem súlyosnak, de ez lehet ,hogy csak azért van mert elég sokat járok Pestre a csapat miatt. Viszont van olyan aki még életében nem járt ott. Keletről azért elég messze van.

freddyD 2012.04.13. 14:35:26

@takand09: Az önkormányzati segélyek valóban nagyon fontosak (pl az Alba Volán sehol sem volna jó városi vezetés nélkül), de ebben döntő szerepe van a lokálpatriotizmusnak. Egy fővárosi önkormányzat magasról leszarja, hogy mi van a kb 10 klubjával, az önkormányzatok meg nem nagyon tudnak ebben segíteni, pedig biztosan akarnának, de nincs tőkéjük rá.
Egy fehérvári üzem meg simán kiáll egy fehérvári csapat mellé (lásd megint csak Alba Volán és mondjuk a Sapa), míg fővárosban szinte nincs ilyen jellegű kiállás.

Arról nem is beszélve, hogy hiába van 2 millió lakosa a fővárosnak, egy meccsre kevesebben mennek ki, mint vidéken.

@Sakk-bástya: A levegő itt biztosan jóval rosszabb, mint akárhol másutt, de furcsa mód, allergiaszezonban itt jóval elviselhetőbb, mint amikor pl lemegyek Balatonra...Ott vagy 3x durvább, hiába tisztább a levegő. Bár gondolom pont azért

WoodrowWilson 2012.04.13. 14:54:48

Bumerángot hallgatsz, Freddy?

vazzegabi 2012.04.13. 15:07:17

Azért a vidéket nem úgy kell elképzelni, hogy tényleg mindenki ismer mindenkit, ez csak a kisebb falukban van így ahol pár ezer ember él.

Én egy 30 ezer fős városban lakok, és minden nap látok új arcokat az utcán :D

Nem úgy kell ezt elképzelni, hogy nincs itt semmi, ugyanígy vannak vidéken is éttermek, hamburgerező, pizzéria, tesco, ruhaboltok stb.

freddyD 2012.04.13. 15:08:32

@WoodrowWilson: Ööö,nem. Miért? Nem hallgatok rádiót

gorre126 2012.04.13. 15:18:02

Szerintem inkább az a bunkó, aki "vidéki" létére egyből ugrik a vidéki jelzőre, azt viszont kicsit szemtelennek/provokálónak érzem, ha valaki "nem-vidéki" létére felhozza a témát. De mind1 is, a magyar mentalitásnak köszönhetően a két réteg jól kiegészíti egymást.

Egyébként az isten háta mögött lakom, és nem is vágyom egy nyüzsgő városba, nem bírom a tömeget.

adam-in 2012.04.13. 15:26:47

Hát azért ez a mindenki ismer mindenkit feltételezés nagyon téves, nehogy azt gondold.

Nem laknék Budapesten a zsúfoltság, meg nem szűnő zajok (autók) és a rosszabb levegő miatt.

WoodrowWilson 2012.04.13. 15:35:02

@freddyD: Ma reggel ez volt a téma, gondoltam onnan jött az ötlet.:)

Blade468 · http://film-mania.blog.hu/ 2012.04.13. 15:51:28

De szeretem, hogy már a kommentelők is írják a Budapestes sztereotípiákat... mi az, hogy meg nem szűnő zajok? Én a központban lakok, közel a Parlamenthez, és hétvégenként van olyan, amikor alig látni pár autót az utcákon, és ha vannak is, rengeteg nyugis hely van, ahol olyan szintű a csönd, mint egy erdőben. A Duna melletti séta pedig alapjáraton überelhetetlen.

freddyD 2012.04.13. 15:52:09

@WoodrowWilson: Már tegnap megírtam a cikket (vannak rá tanúk :P ), úgyhogy ez egy elég nagy véletlen.

@adam-in: Persze, nem mindenütt, de azért van ahol biztosan igaz. Rokoni szálak miatt sokszor lejárunk egy faluba látogatóba és nagyon ezt tapasztalom és ismertem onnan iskolatársakat, akik nagyon alá tudnák ezt támasztani, mert állandóan erre panaszkodtak

Oszej200 2012.04.13. 17:04:07

Nos, még sosem kommenteltem a blogon, mindig csak szemléltem. Most megszakítom ezt a hagyományt, mivel tetszik a kérdés.
Én Székesfehérváron élek, ami nem feltétlen nevezhető kis városnak. Én mindig is úgy viszonyultam Budapesthez, mint a fővároshoz. Nem fikázom, nem utálom, amolyan semlegesen állok hozzá, itt viszont hozzáteszem, hogy nem sűrűn jutok fel Pestre. Nekem speciel semmi problémám sincs a Pesti egyénekkel, hiszen nincs rá okom, hogy legyen. Nagyon szeretek Fehérváron élni. Egyrészt gyönyörű minden, az egész város egy élmény, legalább is számomra. A közlekedés teljesen rendben van (nálam ez nagyon fontos, mivel minden reggel busszal megyek), max 10 perces késések fordulnak elő. Friss a levegő, rengeteg bevásárlási lehetőség van a Budapesti mércéhez képest is, egyszóval nagyon jó adottságokkal rendelkezik. A közbiztonság is jó, mindenhol csend, béke, fegyelem uralkodik. Ha rajtam múlik, sosem fogok innen elköltözni. :D

shanus 2012.04.13. 17:30:55

Freddy nem akarlak bántani , de nagy általánosságban a Pestiek lenézik a vidékieket. Miskolcon lakom mi kb Miskolci cigányok vagyunk. Semmivel se vagyunk se többet se kevesebbek. Akiket leparasztoznak azok a parasztok. Ők nem tudják milyen felkelni kora reggel .. földetművelni stb. csak azt tudják , hogy reggel benyomják a gépet és kockuljanak egész nap.Semmi sport semmi.
Ez a poszt kicsit egyoldalú akármennyire is próbáltad annak beállítani , hogy a "vidék" is számít. Én kedvellek meg minden, de legközelebb szerintem ne kezdj ilyen posztokba inkább tartsd meg magadnak. Ez csak 1 jó tanács :) Vagy megfogadod vagy nem.

shanus 2012.04.13. 17:33:24

A miskolci cigányokat arra értettem , ahogy neveznek minket. Mondjuk teljesen korrekt. Borsodban él a romák nagy része.. sajnos.

HaNS 2012.04.13. 17:35:23

Ki számít Budapestinek? Mert aki napi rendszerességgel bejár a fővárosba dolgozni, vagy tanulni, az már kvázi pestinek mondható. Az én helyzetem is ugyanez, Budapest határától mindössze néhány kilométerre lakom, egy 13 ezres lélekszámú kisvárosban. Nagyon szeretek itt lakni, tiszta, kulturált hely, csendes, nyugodt. Nyáron a strand-tó körül még az élet is zajlik, több szórakozóhely is van. Persze az év többi részében ez kevésbé mondható el, és ezért inkább a fővárosban keresem a kikapcsolódást, és egyéb lehetőségeket is.

Ugyanakkor biztos, hogy nem költöznék fel, maximum külvárosi kerületbe. Más nagyvárosokhoz képes valóban rendkívül dzsuvás, borzalmas a tömegközlekedés, és sajnos valóban ott a legnagyobb az egy négyzetméterre jutó kretének száma. Egy félórás vonatozás viszont simán bevállalható számomra, ha olyan helyen lakom, ahol jól érzem magam. (néha a bkv-s utazás tovább tart, mint a vonat :P )

NE0 2012.04.13. 17:50:08

Csak annyit fűznék hozzá, hogy Győr a legfaszább hely a világon :D Bár gondolom sokan így vannak a szülővárosokkal.

Csak gondold el: nem zsúfolt, viszont ahhoz elég nagy, hogy itt is lehet programot csinálni, ha nem is annyit mint Pesten. Megvan minden ami kell, szép hangulatos belváros, szórakozási lehetőségek, és az emberek is korrektek. Nincs az az abszolút kavalkád mint Pesten. Emberiek a távolságok és emberi a város is. Ilyen helyen kényelmes...

Puffy100 2012.04.13. 17:57:15

Nekem konkrétan semmi bajom a pestiekkel, ccsupán, amint tegnap mondtam, Magyarországgal. Nem a pestiek tehetnek róla, hogy ennyire hihetetlenül fővároscentrikus az ország, de tény, hogy az. Én Győrben élek, ahol állítólag "A jövő épül", de igazából egy kalap kutyagumi pesthez képest. Nem a tömegre gondolok, hanem a lehetőségekre. Elmentünk tegnap a Lurdy házba, ami kicsinek mondható (nem én mondtam ezt, hanem egyik pesten élő ismerősöm), és csak kapkodtuk a fejünk a méretektől. Valamit el akarsz intézni, kb. elég egy ilyen helyre elmenni, és minden ott van egyből.

freddyD 2012.04.13. 18:15:19

@shanus: Elnézést, egyáltalán nem akart beszólós bejegyzés lenni, vagy valami...

Miskolciakat speciel kedvelem, pár éve volt alkalmam Jegesmedvék drukkerekkel együtt lenni, mikor eljöttek egy UTE-Brassó hokimeccsre szolidaritásból, mert enyhén szólva szar csapatunk van.

Az is szimpatikus, ahogy felépítették a cspatukat egy évtized alatt a semmiből, most meg bajnoki döntőt játszottak

AnTi_FaCe 2012.04.13. 19:34:05

Na most ami engem illet te nemigazán ismerkedtél meg a valódi vidéki élettel van az egyik véglet ami pl.: Szabolcs megyében (ahol egyébként én élek) a sok falu valamint olyan kisebb városok (nagyfalvak) ezeken a helyeken így van ahogy mondtad 1 bolt van a faluban és mindenki ismer mindenkit de szerintem ez maximum egy 1000 fős településnél merülhet fel de még ott is igen éles memória szükséges hozzá és speciel Nyíregyházán élek ami egy olyan bő 120000 főt produkál amiben enyhén szólva lehetetlen lenne az imént említett ismeretség. Ami meg azt illeti Én úgy vagyok vele:
1.: Mozi itt is van Palac valami mittomén
2.: Ami mondjuk olyan ruha vagy tárgy vagy isten tudja mi ami nincs Nyíregyen azt megrendelem.
3.: Egyébként engem kifejezetten zavar az hogy Pesten legutóbbi látogatásomnál mondjuk azt 10 belvárosi kerületében számoltam összesen 11 bevásárló központot nálunk kettő van (ebből 1 nem ér semmit) és abba sincsenek ugyanolyan márkák. ez nem több mint a hely legnagyobb mértékű pazarlása.

Persze Nyíregyházához mint a legtöbb (ha nem az összes) nyírségi településhez 1 nagyon nagy és elég idegesítő Sztereotip megjegyzést fűznek azt hogy mi rendkívül erős tájszólással ahogy a (ha már vannak vidékiek)
Pestiek fogalmaznak: PARASZTOSSAN! beszélünk
mert hogy mi TÍRPÁKOK vagyunk... Erről csak annyit hogy egyrészt mivelhogy valóban Nyíregyháza tetemesebb része Szlovák gyökerekkel rendelkezik ebből következik hogy nekünk tanulni kellet a magyar nyelvet ezáltal mivelhogy ez nekünk tanult nyelv esetleg akcentussal tudnánk beszélni ami szerintem enyhén elhatárolódik a TIRPÁK-ok tól. Egyébként szerintem amúgy is sokkal durvább a nyelv helytelen használata mint a tájszólás ha már csak az "a" betű használata a Személynevek előtt Pl.: Volt a Pisti.

Egyébként bajom nincs Pestel Csak az hogy nagyon sok a csöves és hogy némely sikátor k*rva Büdös
Nyíregyen meg sok a barna bőrü kisebbség...

Téged meg kifejezetten kedvellek Fred :D

deny79 2012.04.13. 19:40:58

@NE0: Nagyon igaz. 3 éve élek csak Győrben, egyetemistaként, ergo most kellene keresgélnem, meg panaszkodnom, hogy kevés a lehetőség. De ez nem igaz.
Az meg hogy Pesten több a koncert, kikapcsolódási lehetőség csak annyiben igaz, hogy innen is másfél óra alatt ott vagyok. Meg Bécsben is, ahol meg még több. A többi dolog pedig azért itt is meg van, szerény véleményem szerint az ország legjobb hamburgerezője található Győrben.

Munkalehetőséget írta fentebb valaki, hogy az Pesten mennyire jó. Azért e téren se panaszkodhat Győr, hála az Audinak sorra jönnek az ipari parkba a cégek, nem véletlen itt a legkisebb a munkanélküliség.

NE0 2012.04.13. 19:43:06

@deny79: Mackó burger vagy melyik? :D

A Hülyék Pörölye 2012.04.13. 20:51:30

Én egész életemben Pesten élten a legszebb(szubjektíven) kerületben, Zuglóban. 10 percre van az Örs vezér tere, ahol rögtön 2 bevásárlóközpont, mozi, troli, HÉV metró stb.van, de emellett minden zöld, és egyáltalán nem koszos. A hülye emberes sztereotípia meg baromság, hacsak a punkokat nem számoljuk, belőlük tényleg sok van mostanában (Deákon, örsön, blahán, moszkván)és a csövesek száma is redukálódott. Nekem elég szép rálátásom van, mivel Zuglóból a Rózsadombra megyek minden nap suliba. Mellesleg ki mondja, hogy a vidékiek "párászusáán beszínek"? én senkit sem ismerek...

algi 2012.04.13. 22:50:48

@shanus: "legközelebb szerintem ne kezdj ilyen posztokba inkább tartsd meg magadnak." Mondja az, aki cigányozik.

TharBael 2012.04.14. 08:09:11

Jómagam is Szegedi fiatal vagyok, de egy másik csongrád megyei, kisebb városból származom. Nem szerettem ott élni, megvallom őszintén, de csak a helyi nehézségek miatt. Nem csak mezőgazdaság van arra sem, van már tesco lidl meg minden szutyok -tudom ez nem határoz meg semmit, de na...- de valahogy az általános sulimból is inkább átmentem egy másik -mégkisebb- város gimnáziumába, ahol szerettem lenni. Nem éltem abban a városban, de tanultam, hétvégén\nyáron buliztam, érettségiig frenetikus életem volt. Aztán jött a Szegedi egyetem, és azóta a várost nagyon a szívembe zártam. Budapesten is sokat megfordultam, lévén első két barátnőm ott élt- tinitávkapcsolat... sok értelme nem volt, csak tanulni lehetett belőle-. Budapest nem rossz. Számomra azonban csak rövidtávúlag elviselgető. Békés, visszahúzódó személyként magabiztosan lépkedve BP-n ötpercenként állított meg hol egy koldus, hol egy shady-díler a jó kis kütyüjeivel amik "márkásak" de óccsók, vagy egy rendőr, hogy mit képzelek, miért járok-kelek úgy, mintha az egész utca a zsebemben lenne. Nem vicc. átvitt értelemben 19évesen lemaffiózózott egy rendőr... jót nevettem. Szeretem Szeged városát, nem tekintem "vidéknek", de tény hogy nem főváros, pláne nem a világ közepe. De tisztességes, próbál felvidítani ahol csak tud, és nyugodt a fővároshoz képest. Élni lehet itt, dolgozni már szerencse kell hozzá... De azért Szeretem! :)

freddyD 2012.04.14. 08:13:14

Idén a fantasztikus Széchényi kártya miatt esedékes lesz egy belföldi nyaralás. Azt hiszem a Győr és Szeged-re mindenképp megjött a kedvem :)

takand09 2012.04.14. 10:49:28

@krisk!: Nem. :)

A kisváros Mór. Ahol most lakom az Csókakő. :) Elég szép rálátással a várra :)

zoltan91 2012.04.22. 17:05:47

Kedves Mindenki! Nem olvastam végig a kommenteket, de Freddy írását igen, s mélyen felháborodtam. Budapesten tanulok, Kecskeméten élek egyébként. Csak úgy jelzem, hogy az ország nem "fővároscentrikus", mellesleg nemcsak a Főváros és a pusztaság, falvak léteznek, hanem megyeszékhelyek, más nagyvárosok is. Ezekben a nagyvárosokban, ahogyan nálunk is, ugyanúgy szinte minden megtalálható, s mégis sokkal nyugodtabb, tisztább, szebb, mint Budapest. Ha Kecskemétről van szó, érdemes megnézni azt is, hogy lényegében az ország közepe, mégis közel van Budapesthez, tehát több céges szempontból is ideális, de igaz ez más városokra is. Nem beszélve arról, hogy a te tudatlan pesti agyaddal nem tanultál arról, hogy általában a nagy- és kisvárosokat a közelükben lévő falvak tartják, látják el, méghozzá táplálékkal, különböző áruval. Munka nemcsak a Nagyvárosban van, sőt, igazából most a falvak kezdenek elnéptelenedni, a gazdaságot tönkre vágták, s ezért van az, hogy a külföldi szarért fizetünk. Tehát lenne mit melózni, ha lenne rá elegendő támogatás és lehetőség. S erre rásegít a nagyvárosi paraszt meg nem becsülése, s észre sem veszi, hogy mi a tényállás. Én is Nagyvárosban születtem, de érdekes módon megtanítottak nekem rengeteg mindent a szüleim. Felhívom figyelmedet arra is, hogy Debrecen és Budapest azért versengett már a fővárosi címért. Nem tudom mi lenne Budapesttel, ha nem ez lenne a főváros, illetve érdekes módon a kisebb-nagyobb városokban még mindig alacsonyabb a munkanélküliség, még akkor is ha arányaiban vizsgáljuk meg őket. Tehát persze, ha van munka, jó hely Budapest, de körülbelül az ottani élet elvisz annyi pénzt, hogy teljesen mindegy, hogy egy vidéki nagyvárosban gürcölsz kevesebb fizuért, de olcsóbb szállással, vagy Pesten kicsit több pénzért, de olyan drága szállással s élelmiszerrel, hogy leredukálja azonos szintre a fizetésedet. Nem akartam megbántani senkit sem a hozzászólásommal, bár gondolom egyeseket sikerült, úgyhogy ezért elnézést kérek. Pesten egyetemen tanulok, ha nem is teljes egészében, de viszonylag jól ismerem a várost, úgy érzem van összehasonlítási alapom. Lehet, hogy szülővárosommal szemben elfogult vagyok, de a nagy beruházások és a rengeteg külföldi errefelé városunk gyors és folyamatos fejlődését igazolja. (csak megsúgom, annak aki nem tudná: Kecskemét, Kodály Zoltán, rengeteg külföldi jár ide Kodály-módszert tanulni is mint pl. koreaiak, ausztrálok, németek, angolok, franciák stb.)

Dolfin 2012.04.22. 17:05:48

Ha Szegeden jársz, a Brother Steakhoue-t ajánlom, ha szereted a szaftos steak-et, de persze lehet mást is enni, minden nagyon finom :)

Zolte 2012.04.22. 17:05:49

@freddyD: Én az ország délkeleti csücskében lakom, az egyik legelmaradottabb részében. Szerintem a nagy különbség Budapesthez képest az, hogy a hülyeség lejön onnan elég jó arányban, viszont sokkal egyszerűbb egy közösség is. Én egy 20000-es kisvárosban lakom, de az a fajta összetartás, amit szeretnek hangsúlyozni, pont, hogy nincs meg. Itt is megvan ugyanúgy minden áskálódás meg intrika, csak maximum több szereplőjét ismeri az ember.
Ami nagy negatív oldal a "vidék" felé szerintem, hogy hiányoznak azok a szubkultúrák (itt a kávéházba járókra gondolok, nem az emo meg ilyenek), amelyek ott azért egyre jobban megvannak. Nálunk például vagy "luxuskávéházak" vannak (az anyagi lehetőségekhez mérten nagyon drágán), vagy van az olcsóbb hely, ami lényegében már ugyanaz a kocsmaszerűség, még ha kicsit másnak is hívják. Szóval az a fajta átmenet, ahol mondjuk egy diák/egyetemista rendszeresen össze tudna ülni az ismerőseivel az alkoholmérgezés célja nélkül, az nem nagyon van.
Szolgáltatások tekintetében igazad van, de azt mindenképp ajánlom, ha mész mondjuk Szegedre (az egyetem miatt egész jól ismerem a várost), akkor számíts arra, hogy minden lassabb picit. Ott van például a tömegközlekedés. Itt is jóval jobb, mint mondjuk Békésben, ahol lakom, de a BKV járatsűrűségéhez képest semmi, mégis eljutsz bárhová (néhány járatot leszámítva, de azok a nagyon külvárosokba mennek) maximum 20-30 percen belül. Amúgy Szegeden például a Belvárosban gyalog érdemes közlekedni (ha van időd), mert ennél jobban semmi nem éri meg (anyagilag és időben sem).
A budapesti lakosok legnagyobb hibája az általad is említett "csőlátás", hogy élnek még máshol is emberek az országban. Ez enyhe sznobizmust takar, de én úgy gondolom, azért a legtöbbünk ugyanúgy ragaszkodik a saját városához/környékéhez, csak Pesten minden megvan egy helyen, míg vidéken azért ezekhez kicsit nagyobb meló/utazás kellhet.
Az viszont egyáltalán nem igaz, hogy az összes pesti bunkó meg nagyképű meg stb. Ezt egyfajta vidéki irigység mondatja sok emberrel szerintem, főleg olyanokkal, akik pechesek, és az ottani lakosok hülyébbik feléből ismernek egyedeket. Ez pedig már emberfüggő, mindenhol van jófej, és mindenhol van idióta is.
A megoldás szerintem abban rejlik, hogy kevesen igyekeznek érdeklődni a másik iránt. Az ismerőseim 90%-a nem szereti Pestet, de kicsit hosszabb időt (pl. 1 hetet) szinte egyik sem töltött fent. Ez ugyanígy van fordítva is. Az az érzés pedig senkiből nem vált ki jóindulatot, ha a másikon észleli, hogy nincs nagy véleménnyel róla.
Szóval szerintem a főváros-központúság ellenére lehetne legalább emberi szinten jobb a helyzet, hiszen ezeket a problémákat mi magunk generáljuk. Én személy szerint örülök, ha valaki eltéved az országnak abba a szegletébe, ahol én lakom, mert mi is tudunk olyat mutatni, ami még Pesten sincs (és ugyanez van fordítva is).

Depheusz 2012.04.22. 17:05:49

Szeged, Békéscsaba, Debrecen, egyéb megyeszékhelyek? Én speciel kis városi vagyok, anno a lakhelyem volt "a legnagyobb falu", akit érdekel keressen rá:D. Igazából nehéz eldönteni, hogy most mi a jobb, Orosháza viszonylag közel van az előbb írt városokhoz (na jó Debrecen azért nagyobb falat) de ettől függetlenül, szerintem Budapest nagyon szép hely, versenyek alkalmával mindig elnézelődök. Habár 50-ből 1x fordul elő, de nagyon érződik az, amiről sokan beszélnek: fővárosi kultúr-túladagolás, egyszerűen nevetséges mennyi mindenbe beleköt az ember. Speciel itt sok a kocsma, lényegtelen. Még egy jó pont a "vidéknek", az, hogy relatív közel van a természet, én nagyon szeretek a pusztába kimenni, főleg naplementekor, szeretem hogy jó a levegő és azt, hogy tele van fával a város. De néha érzem azt, hogy szinte semmi se történik itt. Igaz, mostanában egyre több program, de tényleg úgy érzi magát az ember néha, mintha egyedül lenne az egész városban. Igaz, ez a fiatalok moralitásán is látszik, végre süt(ött)a nap, szombat délután és üres a főutca. Habár nagyon szeretem a várost, a későbbiekben amikor már munkát szeretnék vállalni, nagy valószínűséggel nem itt fogom megtenni, ha minden jól megy akkor Szegedre szeretnék elmenni.
- Ez volt az én véleményem, freddy, voltál már nyáron, naplementekor a pusztába?

Crash 2012.04.22. 17:05:50

Na akkor (nem olvastam még a kommenteket) én is leírom, hogy mit gondolok 19/F-ként. Kezdjük egy kis leíró dokumentációval. Szekszárdiként elmondhatom, hogy városhoz képest elég kis helyről van szó. Bejártam már gyalog az egészet, volt hogy nem volt nálam kp taxira se (itt nem olyan drága, mint Pesten) így a város legdélibb pontjából, ahol a jól ismert szekszárdi Tesco helyezkedik el, sétáltam át a leg'észak-nyugatibb' sarokba. (Tesconál jó pár éve raktak ide egy megdöncit is, + ez a környék egymás mellett teli van ruhabolttal is most már, ez már amolyan vásárlóközpont, szóval a bankok, posta középen, minden egyéb errefelé van, két végpontban egy-egy temető, amit vezetőoktatók ironikusan emlegetnek)
Gyakran előfordul, hogy összefutunk ismerőssel. De sosincs olyan, hogy egy nap az emberek 10-nél nagyobb százaléka ismerős lenne (most lehetetlen esettel példáuloztam, amúgy simán bemehetsz a városba és vissza gyalog úgy, hogy nem ismersz rá senkire)
Óvszerprobléma csak akkor van :), ha direkt egy miniboltot támadsz le, és a tulaj is faszán ismer téged. Bemész a penny-be, vagy tescoba, vagy középen lévő kistesco-ba, de található pár abc, cba is, leszarják. De annyira mégsem anonim, mint Pest. Volt itt egy hírhedt srác, akit minden lakos ismer, a 'Bolond' Józsi. (volt már napiszaron, puruttyán) aki egy 100-asért fejen állt a kukában vagy elbukfencezett a járdán a benzinkúttól a tescoig. A rendezvények egy bizonyos téren vannak általában, szüreti fesztivál és ahhoz hasonlók is annak környékén. Ez a belváros.

És akkor a fővárosról.
Még egy jó év és ott fogok élni. Biztosan szeretni fogok ott élni, sokkal kényelmesebb lesz, hogy x ismerősöm nincs annyira szétszórva az országban, hisz legtöbben mégis pestiek. Ha megismersz valakit városon kívül, legyen az bármilyen okból, az esélyes, hogy pesten később bármikor összefuthatsz vele, viszont hogy pont itteni lenne az esélytelen. Ami elsősorban nem tetszik, az az, hogy az emberek ott hihetetlenül megszokták, hogy ha sokan veszik körül, akkor ott büszkeség és szégyenérzet sincs. Amikor valaki elkezd baszogatni az utcán, az mindig egy retardált gyökér, aki valami okból rohadt nagy egoval rendelkezik. Ez szinte jellemző, szerintem innen indul az általánosítás, az, hogy valakik szerint sokan nem köszönnek, vagy érzéketlenek lennének, már csak mítosz.
Egy jobb helyen a 'bocsi, átengedsz'-et ott sokszor felváltja a 'állj már félre baszki, nem látod hogy útban állsz' megszólalást. Hadd ne jellemezzem, hogy ilyenkor ezekkel mit csinálnék -.- ezeket egy "újoncnak" meg kell szokni leszarni. Egyébként tényleg nem sokkal veszélyesebb, mint egy kisebb rész. Ez is tömve van a kisebbséggel :) és itt is van egy 'Chicagoként' elnevezett környék, amit egy átlagember kikerül. Csak Pesten ez nem olyan könnyű. Meg mivel a metróhálózat és aluljárók szétszórva találhatók meg, nem pedig egy helyre pakolva, ezért veszélyesebb inkább az, mint ez. Meg a reakcióideje a sürgősségieknek is ugye...
De várom már, hogy bme-s legyek, valahogy az ottani hangulatot nem lehet máshol pótolni.

Crash 2012.04.22. 17:05:50

@shanus:
ennek hatására újra átnéztem a posztot. nincs igazad, szerintem abszolút objektív minden pontban. Amit írtál, inkább szubjektív sérelmekként könyvelem el :)

LegendKiller 2012.04.22. 17:05:50

Én egy 600 fős faluban élek Fejér megyében és igenis vidéki vagyok. :) Amiket leírtál az az ilyen kis falukra nagyon jellemző. Nem mehetsz ki az utcára úgy, hogy valaki ne venne róla tudomást és ne beszélne erről a hátad mögött. Egy ilyen kis falu igen is pletykás. Ha egy bálon megkínálnak az öregek egy korty pezsgővel, másnap azt hallod vissza, hogy részegen összehányva feküdtél az árokba.

Én már jártam Budapesten többször is programok miatt, amit barátokkal, családdal szerveztünk.

Az ilyen vidéki összefogásról meg annyit, hogy volt nem rég rendezve szemétszedés a környezetbe, (van itt egy jó kis akác erdő)van egy kultúrház ahova beszereztek ping pong asztalt a fiatalok számára, csócsót és egy biliárd asztalt is.

Amit nagyon is szeretek például Budapestben, hogy az embernek nem kell messzire mennie azért, hogy megnézhessen egy filmet, egy színdarabot, beugorjon egy pizzázóba vagy megnézzen egy jó meccset. Vidéken a meccs még igen, de a többi már nemigen adatik meg. Ha vásárolni akarunk menni akkor egy hétvégét kell erre szánni. Reggel be autóba, majd be városba és ott egy jó pár órát azzal eltölteni, hogy mindent összeszedjünk, amit kell.

Amit nem szeretek Budapestben az az, hogy nagy a forgalom, rondák az utcák, és 3 alkalomból, amikor ott voltam barátokkal vagy családdal egyszer minimum belefutottunk olyan emberekbe, akik elfoglalták az egész járdát, köpködtek és a mobilról hangosan játszották le zenéjüket. Ilyenekkel vidéken nem szembesül az ember. Persze itt is megtalálható az "alja nép". (szerencsére ebben a faluban ilyen nincs... hacsak én magam se az vagyok 0.O)

Munka természetesen meg nincs. Egy jó állás kell, hogy tudjál magadnak lakást és vagy még pluszba hozzá autót is venni. Míg városba meg van talán az esélyed, hogy fölszállsz a buszra, nyomorogsz egy kicsit és ott is vagy a melóhelyeden. Ehhez persze tanulni kell.

A lényeg az, hogy mind két place-nek megvan a maga varázsa, előnye és hátránya. Én nem szívesen laknék Budapesten, maximum egy olyan környéken,amilyet te is leírtál. (Ha valami mondanivalómnak nincs értelme akkor az azért van mert úgy írtam a szöveget ahogy jött, nem néztem át :P)

Lennox 2012.04.22. 17:05:50

Jó írás.

Erre az egész felvetésre a legjobb mondat az lenne: mindennek megvan a maga hátránya és előnye.
Budapesten szinte korlátlan a munka- és szórakozáslehetőség. Minden egy helyen van. Ha tanulni akarsz valamit, akkor biztos lesz olyan suli valahol a városban, amit szeretnél tanulni.
(A szórakozási, kulturális lehetőségekért irigyellek is titeket.) :)
A városban, ahogy írtad, több az idióta bunkó állat, nagyobb a szmog, a környezetszennyezés, mindenki rohan, katyvasz van mindennap az utakon.

Én egy kisvárosban élek Sárvár és Szombathely mellett. Nagyon szeretem, hogy egy nyugis kisváros a lakóhelyem, Sárvárral és (néha) Szombathellyel egybevéve.
VISZONT nagyon fáj a szívem, amikor nem tudok tanulni egy bizonyos dolgot, mert csak Budapesten található meg az a bizonyos iskola, vagy, hogy egy számomra nagyon fontos dolgot mondjak:
a közeli mozik nem hoznak le mindent. Hogy egy blockbusteres példát mondjak a múltból: anno 2009-ben a Savaria Plaza nem hozta le a Star Treket. Remélem mindenki érzi, hogy dolog súlyát. Emellett egy színvonalas moziról van szó, amire semmi panaszom nincsen, csak az, hogy nem vesznek meg minden kópiát vagy nem jut nekik belőle, nem tudom.

+ ha éppen dolgozni akarnék olyat, amihez kedvem van, azt itt nagyon kevés eséllyel tehetem meg, azért Budapesten nagyobb a lehetőség arra, hogy azt csináljam, amit szeretek.

Mindent egybevetve. Szeretek vidéken élni, de néha jól jönne a nagyvárosi - budapesti élet. A legjobb kompozíció, ha egy Budapest melletti kisvárosban él valaki. :)

||aNtHoNy|| · http://mooviemania.blog.hu/ 2012.04.22. 17:07:04

Nos, én Budapesten születtem,és azóta itt is lakom. Imádom ezt a várost. De tényleg. Azt,hogy ez egy központ,minden itt van ami csak kell, és egész gyorsan bent lehet lenni a belvárosban.
Lehet,hogy nagy a tömeg, és a zsúfoltság,de én ehhez már hozzászoktam,és ha nem lenne, hiányozna.
Persze, jó nyáron 1-2 hétre lemenni pl.:Balatonra pihenni, de ugyanúgy nagyon jó Balatonról visszajönni Pestre, sosem áll meg itt az élet. Felmész a netre,vagy felhivod a haverokat,hogy kéne találkozni, lepakolsz, és már mehettek is akár a Margit-szigetre, Deákra, vagy Dunapartra lazulni. Ezt nagyon szeretem. A tömegközlekedés,pedig kibirható,habár nyáron a legutálatosabb,mikor az újfajta buszoknak az ablaka dönthető,és alig-alig lehet kinyitni, vagy esetleg mikor 35 fokos hőségbe bekapcsolva hagyják a buszon a fűtést.
Nem hiszem,hogy el fogok innen költözni, szerintem már megmaradok budapestinek.:D

BlackSheep89 · http://baaadmovies.blog.hu 2012.04.22. 17:07:05

Engem csak egyvalami zavar ezzel kapcsolatban, amit már mások is leírtak előttem: hogy a fővárosiak számára ami nem Budapest, az vidék, és azt hiszik, Budapesten kívül mindenhol mindenki ismer mindenkit. EZ NEM ÍGY VAN!!!
Vidéken is vannak nagyvárosok, mint Pécs, Debrecen vagy Kecskemét, de még a közepesebb méretű városokban sem köszön rád mindenki az utcán. Ez a falukban van így, amik viszont tényleg nagyon kicsi települések. Ezek között jó lenne ha végre megtanulna mindenki különbséget tenni.

ruba 2012.04.22. 17:07:05

Én Budapest külső részén lakok, a XXII. kerületben. Szeretek itt lakni, mert itt már megvan az a vidékies nyugalom, kertes házak vannak mindenfele a környéken, nincs igazán nagy forgalom, de ha akarok 10 perc alatt ott vagyok a Camponánál, ami nyilván nem egy Westend, de azért elég sok minden megtalálható ott. Igaz a belvárosba már kicsit többet kell utaznom, de még ezen a vidékies helyen is 5 percenként mennek buszok a belváros felé hétköznap reggel, de még hétvégén is 20 percenként van busz, és ez mindenképpen nagy előny a vidékhez képest. Ugyanis vidéken egy hasonlóan sűrűn beépített területről valószínűleg nemhogy 5 percenként de még talán óránként se lenne busz. A szórakozási lehetőségek is egyértelműen jobbak itt, de persze a vidék nyugalmának is megvan a maga hangulata, ugyanakkor én hosszabb távon nem tudnám elviselni. Jártam én olyan faluban is, ahol hetente egyszer (!) volt busz a járási központba (minden csütörtök reggel 7:20-kor), és kész, a helyi kisbolt úgy nézett ki, hogy az emberke mögötte lakott, és hozzá kellett becsöngetni, és akkor kinyitott. Persze ez nem Magyarországon, hanem Moldovában volt. Na ebben a faluban nem laknék, hiába volt bájos, és nyugodt hely, azért hosszú távon valószínűleg beleőrülnék abba, hogy semmi sem történik. Az meg, hogy "bunkó pestiek" meg "hülye vidékiek" szerintem csak általánosítás, mindenhol laknak értelmes, és kevésbé értelmes emberek is, és szerintem a vidék vs. főváros ellentétet is a kevésbé értelmesek szítják.

Dolfin 2012.04.22. 17:07:05

@freddyD: Ha letévednél Szegedre a Brother Steakhouse-t mindenképpen ajánlom kipróbálásra, már amennyiben szereted a szaftos steak-et steak burgonyával, egyébként más finomságok is találhatóak itt.

A témához hozzászólva: Sok városban laktam már (Pécs, Szeged, Pápa...) A budapesti emberekkel nem nagyon van gondom, mindenki elvan magában, megy a dolgára vagy éppen valahova. Én a budapesti közlekedést nem szeretem. Akár kommunális akár személygépkocsival. Az emberek őrültek, pedig nem tudom hova rohannak annyira. Ha ennyire sietnek, induljanak előbb. A KRESZ-t pedig érdekesen értelmezik. Szerintem a KRESZ könyv végére oda kellene írni hogy: "kivéve Budapest".

BlackSheep89 · http://baaadmovies.blog.hu 2012.04.22. 17:07:06

Már páran leírták előttem ugyanezt, de engem is az zavar nagyon (amit most te is elkövettél az irományodban), hogy a legtöbb fővárosi számára ami nem Budapest, az rögtön falu, meg kisközség, ahol mindenki ismer mindenkit... NEM ÍGY VAN!!! falu és város között vidéken is hatalmas különbségek vannak. És nem csak az olyan nagy városokra gondolok, mint Pécs, Debrecen vagy akár Kecskemét, a kisebbekben sem ismer mindenki mindenkit, az a falukban, községekben van így.

MargieM 2012.04.22. 17:07:58

Én debreceni vagyok/voltam. Sosem zavartak a pestiek. Szerintem meg lehet élnünk egymás mellett. Laktam pesten is, nem volt rossz, minden zsúfoltabb és drágább volt, de nem volt rossz. Most svédországban lakom, itt minden kihaltabb és mégdrágább. De ha valaki azt mondja nekem hogy fradi, a hideg futkos a hátamon. Mert ők pestiek. Ez nem azért van mert vidéki vagyok, ez azért van mert ha az ember megszületik Debrecenben, akkor gyorsan beléje neveli a társadalom hogy a Debreceniek a legdfaszább gyerekek, nincs még egy olyan focicsapat mint a Loki és ehhez hasonlókat. Tehát ennek mégis köze van az ember születési helyéhez. Mert ha nyolcvan évet fogok Pesten élni, akkoris Lokis sálban fogok végignézni egy Fradi-Loki meccset. Ezen semmi sem változtat, és igen, a vidék szó hallatára még az én sokat látott gyomrom is felfordul. Ez nem azért van mert mi nem Pestiek vagyunk, hanem azért zavar mert ha azt mondod Vidéki ez vagy az, akkor az lehet pécsi, debreceni, szegedi, akármilyen. De Pestv csak egy van. És egy vidéki azon rág be hogy neked egész magyarország Pest és vidék. És ez így nem igazságos.

TheTrueStella 2012.04.22. 17:07:58

Én is vidéki vagyok, és körülbelül úgy látom ezt az egész helyzetet ahogy szerintem egészséges. Nem dobálom különböző zöldségfélékkel a pestit mert pesti inkább megeszem azt a zöldséget. És igen nyilván vannak előnyei a pesti életnek és hátrányai is. Én speciel most szívesen élnék ott de tudom hogy az se lenne sokkal jobb. Most néztem mennyi érvel alátámasztottam a mondanivalóm dehát nem megy a frappáns fogalmazás... De van nekem egy bölcsész barátom majd szépen ide a székhez kötözöm és kényszerítem hogy kommenteljen. Vegyünk egy egyszerű banánimádót! Ha adunk neki egy barackot örül, persze de az számára a banánhoz képest rossz. Viszont ha adunk neki sz*rt akkor az a banánhoz képest rossz, a barackhoz képest rossz és a sz*rhoz képest is rosz mert rossz. Tehát ven akinek ez jön be ésvan akinek az de a lényeg hogy Magyarország tele van gyümölcsel és sz*arral. *tapsvihar meghajlás* ...Na kellett nekem filozofálni!

Cpt. Csaba 2012.04.22. 17:07:58

Én egy 40.000 fős kisvárosban élek és nagyon szeretem. Nyáron általában felköltözök Pestre 2 hétre nővéremékhez de annyira nem szoktam szeretni. Valahogy hiányzik egy minimális élettér amit az ember elvárna. Egyébként ez a mindenki ismer mindenkit ez már egyre kevésbé van, csak régen volt így amikor 1 embernél volt a faluba tv és mindenki hozzá ment focit nézni. Tudom hogy előbb utóbb el kell mennem Pestre, már csak továbbtanulás céljából is, de én mindig jobban fogom kedvelni a kisvárosi csöndet :)

bioLarzen 2012.04.22. 17:07:59

Freddy,
szinte szóról szóra úgy vagyok a fővárosi léttel, ahogy te a cikkben leírod. Laktam Bp-vel határos kisvárosban (Budakeszi), vidéki "nagyvárosban" (Szeged), és Budapesten belvárosban (A Blahától 2 percre), kicsit-kevésbé-belvárosban (a Moszkva tértől kb. 5 percre), "jobb" környéken (A Rózsadomb legalján, a Keleti Károly utcában), gettóban (Práter utca, hál istennek csak 1 évig...) és kertvárosi részben (Rákospalotán, pillanatnyilag is), úgyhogy van némi összehasonlítási alapom. Lehet, hogy szégyellnem kéne, de én élvezem a agyváros kínálta szolgáltatásbőséget, a sok boltot, szórakozási lehetőséget, szolgáltatást, stb... Én sem érzem veszélyesnek a várost, ha az ember nem keresi a bajt (lehet persze, hogy más lenne a véleményem, ha a csikágóban élnék régóta és nem 1.90 magas, nem épp nádszál alkatú ember lennék :D), életemben eddig egyszer törtek be hozzánk - Szegeden. Úgyhogy, nem cserélnék, nem költöznék "vidékre". Nem azért, mert ott rossz(abb) lenne, hanem, mert szeretek itt élni.

bio

FuckYeahCetli 2012.04.22. 17:07:59

Én is örülök, hogy Budapesten születtem, itt a Mártonhegyen 15 perc alatt már a Moszkva téren vagyok, tehát ez is Budapest és Budapest között egy nagyon barátságos középhelyzet. :)

Legalább 100 példát tudnék mondani az áraktól kezdve a rendezvényekig, amiért nagy mázli Budapestinek lenni.

Azon az óvszeres példán pedig besírtam :'D

daneeca 2012.04.22. 17:07:59

Én egy 2000 fős faluban lakom eredetileg, de amint kijártam az általános iskolát, mentem Pécsre. Így most már 3 éve csak hétvégente és szünetekben járok haza. Nagyrészt mindig Pécsen vagyok, ahol nem kell az óvszereshez hasonló példáidtól félnem.
Itthon szinte semmi nem szerezhető be, dolgozni soha nem fogok itt, de szerencsére nem is tervezem. Pécsen úgy vettem észre minden megtalálható amire szükség lehet, persze valószínűleg kisebb mennyiségben, mint BP-n, de egyelőre nekem elég.
A falusi és városi kettős életem meg tökéletesen egyensúlyban tart :)

zoltan91 2012.04.23. 10:39:01

Mellesleg a világon nemcsak a mozi, sport létezik, Pesten mikor lesz olyan Babits emlékmúzeum, mint pl. Szekszárdon? Azért vannak olyan dolgok, amiket Budapesten sosem fogsz megtalálni, s még egyszer hangsúlyozom, hogy a pestiek számára tudom, hogy ebből áll a világ, de valójában nemcsak a mozi, koncertekből tevődik össze a "kultúra". Sőt, ez a legalja, ha kultúrát akartok látni, ki kell lépni a megszokott pesti atmoszférából. Ha meg már Pest, akkor itt rengeteg jó Színház van például. Érdemes lenne akkor legalább ezeket az előnyöket is kihasználni. Puszi mindenkinek!

shanus 2012.04.23. 21:06:24

@algi: Már elnézést. Én felvállalom azt , hogy valahogy nem csípem őket. Nagyon nem.
És mivan ha cigányozok ?- Senkit nem sértek vele, 5 évszázada hívják őket cigánynak és kb 60 éve romáknak. Kérdem én ? Melyik helytállóbb ...?!!.
Nem megyek bele faji vitákba , mert erről sokat lehetne eszmecseréket folytatni , de szerintem ez a poszt nem erről szól.

Nialis 2012.04.23. 21:06:42

Én miskolci vagyok, Debrecenben tanulok, döntse el mindenki, hogy ez mennyire vidék, és falusias környezet. Nem ismerem igazán még a szomszédaimat se, nem, hogy még mindenkit a "faluból", ugyanakkor nagyon sok dolog van, amihez nem juthatok hozzá egyik városban sem, Pestre felutazni pedig költséges, nem megy csak úgy, elhatározásos alapon. Nekem ez a centralizáltság nem tetszik, az pedig, hogy Pest az egyetlen valódi nagyváros európai szemléletben, az sajnos kétségtelen. Esetleg egy-két (főleg megyeszékhelyek) város még méltó a nevére, ilyen Szeged, Győr, Pécs, Miskolc, Debrecen, esetleg Veszprém. MO-n nagyon sok falu kapott úgy városi rangot, hogy közelében sincs a városnak, csak mondjuk egy tisztviselő ott született, vagy ott lakik a keresztanyja, ráadásul igencsak fejlettnek hangzik ez az ország, hogy tele van városokkal, no. És épp emiatt vált pestiek előtt minden, ami nem Pest, vidékké, nyilván mindenhol máshol teheneket ganéznak, hogy a Pestieket eltartsák =)
Érezzétek az iróniát és a keserű valóságot!

Nialis 2012.04.23. 21:07:16

@A Hülyék Pörölye: Ami a vidéki ember parasztos tájszólását illeti, pesti tájszólás van, miskolci pl nincs - ugyanis az az eredeti, magyar nyelv, az vált irodalmi, általános nyelvvé. Hmmm... Ezek a vidékiek :)

algi 2012.04.23. 22:28:45

@shanus: Tudod, én meg undorodom a hájas emberektől. De én nem találom meg úton-útfélen a lehetőséget arra, hogy kifejezzem, mennyire nem szeretem őket. Méghozzá azért, mert az szerintem faszság lenne. Méghozzá azért, mert a küllem alapján ítélkezni emberek felett az faszság legyen az akár testsúly, akár bőrszín, akár tájszólás, akár az etnikumra jellemző kultúra.

Ráadásul az nem is lehetséges, amit mondasz. Olyan nincs, hogy az összes cigányt nem csíped, hiszen nem is ismerheted az összest. Már eldöntötted, hogy az összes szembejövő cigányt nem fogod csípni? Ez egy eléggé irracionális döntés, ami ráadásul sértő az összes cigány számára, akit nem ismersz, azok számára, akiket igen, meg még inkább.

Miközben nem is te döntöd el, hogy ki cigány, meg ki nem. (A cigánysoron, mélyszegénységben élő szőke, kék szemű kislány cigány? Márpedig ő semmit se fog másként csinálni, mint a cigány szomszédai.) A jelen törvények szerint az cigány, aki annak vallja magát. Tehát te máris használsz egy önkényes döntési mechanizmust, ami alapján eldöntöd, hogy szerinted kit sorolsz az általad automatikusan nem csípett "cigány" halmazba. Mi alapján teszed ezt? Bőrszín? Tájszólás? Arcberendezés? Mennyire önkényesek a kritériumaid?

Tehát valakit látatlanban besöpörsz egy halmazba valamilyen totális önkényes kritérium szerint, majd közlöd, hogy nem csíped, mielőtt egyáltalán még találkoznál vele. És nem érzed azt, hogy ez így nem kóser?

viktorSE 2012.09.23. 18:59:21

És mi van a nagyvárosokkal? Szerinted ott is mindenki ismer mindenkit, a tinédzsereknek parázniuk kell ha óvszert vásárolnak? Az a baj a 'vidék' kifejezéssel, hogy mindenki a falvakat/kisvárosokat társítja vele és azért ott nem olyan az életstílus, a 'feeling' mint egy nagyvárosban. De még a nagyváros és nagyváros között is óriási különbségek vannak. Vegyük pl, Székesfehérvárt és Szegedet. (Én laktam már mindkettő helyen) Szegeden van egyetem kb 40 ezer hallgatóval, nagy bulikkal, fesztiválokkal és kulturális eseményekkel. A 170-180 ezres lakosú városban már sokkal jobban lehet érezni a tömeget mint a 100 ezres Fehérváron, habár ez Budapesthez képest semmi. Ami talán nem is olyan nagy baj :) Mindkét helyen vannak plázák, habár nem egy tucat.
Persze BP-t nem lehet überelni a szolgáltatások és a szórakozás terén

Robka01 2013.08.19. 19:20:48

Bár látom már elég régi a poszt, de azért megosztom a véleményem.
Én egy kis (kb. 800 fős) faluban nőttem fel és számomra a vidék kifejezés teljesen mást jelent. Nekem ez a vidék, a falvak a kisvárosok és, ami nem vidék az a (magyar mércével mérve) nagy városok, mint pl. Pécs, Szeged, Budapest stb. Tény, hogy az élet itt sokkal nyugodtabb, csend van és, ha segítségre van szükség, akkor mindig találni valakit, aki szívesen segít. Viszont manapság szerintem már túlságosan is csökkent a megélhetési lehetőségek száma a városoktól távoli falvakban, és éppen ezért van, hogy sokan (köztük én is) nagyvárosokba költöznek jobb munka- és életszínvonal lehetősége miatt. Én személy szerint úgy gondolom, hogy az emberekben nincs különbség város és falu/vidék között. Tény, hogy vannak bunkó nagyvárosiak, de ugyanúgy vannak bunkó vidékiek is. Városokban vannak bandák, akik kirabolhatnak, de falvakban meg betörnek a házadba, amikor nem vagy otthon, pont azért mert tudják, hogy kevesen vannak, akik ezt észrevehetnék. Nekem ez a véleményem, nem utálom sem vidéket sem Budapestet, mindkettő magyar és az ott élő emberek is azok. :)
süti beállítások módosítása