HTML

Blogolkodom, tehát vagyok

Ami eszembe jut, időhatárok, elvárások nélkül E-mail címem: rosszpcjatekok@gmail.com

Firka

Friss topikok

Címkék

Az "Engedj be!" kapcsán ajánlották nekem a kommentárokban ezt a filmet, hogy feltétlenül nézzem meg, mert megrázó élmény lesz. Nos, nem kellett kétszer mondani, tegnap megnéztem.

A film története nehezen magyarázható el, de azért megpróbálom. Egy rossz állapotban lévő kislány megszökik egy olyan "intézményből", ahol nőket borzasztó körülmények között fogva tartanak. Csak ülnek egy sötét szobában, láncra verve és meghülyülnek. A megszökött leányzó egy intézetbe kerül, ahol barátságot köt egy másik lánnyal, majd másfél évtizeddel később megkeresi fogvatartóit.

A rövid leírásom alapján talán bosszúfilmet várnátok, de nem az. (Lehet, az jobb lett volna)
A film bár zavarosan indul, azért alaposan felcsigázza az embert, hogy tulajdonképpen mire is fog kilyukadni az egész. Nem kell sokat várni és alaposan megkapják a magukét a régi tettesek, látni még egy elég rusnya horrorlényt, amelyről kb 2 perc után kitaláljuk, hogy csak a nő képzeletének szüleménye. Stílusok keveredtek, majd jött egy komplett törés (mondhatni úgy 50 perc után egy teljesen új film kezdődött) és ez mint néző kicsit megzavart, de mindenesetre érdekessé tette az egészet.

A film második felétől aztán kezdtem kényelmetlenül érezni magam. Nem kicsit, nagyon. Ugyanis újra bekerülünk az aberrált intézmény hétköznapjaiba és hamar átlátni, hogy innen nem lesz menekvés a pokolból. És ez is egyben a legnagyobb kritikám. Én alapból nehezen tudom elviselni, ha látom, hogy nőket vernek (kivéve a "Nyomás Utána" filmben, mikor Bud Spencer ad egy pofont az idegesítő nőnek :D), de elfogadom, ha a történet alátámasztása érdekében sor kerül rá. Kétszer. Háromszor. Felfogtam. De marhára rosszul toleráltam, mikor gyakorlatilag 10-15 percen át nem történik más, csak azt látom, hogy egy vékony nőt egy kopasz állat péppé ver, majd jön egy nő és megtömi valami főzelékkel. Undorító hatásvadászat volt, amit pár a Passióban sem tudtam díjazni (bár ott legalább férfi volt). A készítők tarthatnák annyira intelligensnek a nézőt, hogy nem kell a szájábra rágni a mondandót azt hiszem elég lett volna ennek a töredékét mutatni. Felfogtuk volna. Már "vártam", hogy mikor erőszakolják meg a nőt, mert csak az hiányzott volna. Szerencsére ezt már nem erőltették bele...

Ez még szerintem a Fűrész, Motel féle embermegalázó magatartásánál is rosszabb, mert azok legalább felvállalták, hogy "Igen, mi csak erre megyünk ki", míg itt művészi céloknak álcázták. Holott ugyanaz a kaptafa. Jó példa erre, mikor SPOILER lehúzzák a lány bőrét. Mert ennek kifejezetten nagy szerepe volt a történet mesélésben SPOILER VÉGE A film undorító volt, de nem azért, mert maga a véres jelenetektől fordult volna fel a gyomrom, hanem, hogy mi a francért kell ezt néznem.

Szóval mertem ajánlani a filmnek, hogy a végén legyen erre az egészre egy alapos magyarázat, mert különben nagy haragban válunk el. Itt azt kell mondjam, hogy volt egy többé-kevésbé kielégítő háttérsztori, amely felvonultatott egy egyfajta spirituális, vallási(?) megközelítést. SPOILER Konkrétan halál közeli állapotba kínozták a nőket (mert náluk jobban működik az egész), hogy megtudják, hogy milyen a túlvilág SPOILER VÉGE Hogy ez a valóban fontos kérdés azonban tényleg ilyen módon kerüljön megválaszolásra, az már kicsit sok volt. Ahogyan az is baromság, hogy ennek az egésznek a mártírsághoz konkrétan nulla köze van. A film utolsó jelenete a film legjobbjai közé sorolandók, ugyanis többféle értelmezése van SPOILER Megsúgta a szektavezér nőnek (aki úgy nézett ki, mint egy fehér Whoopi Goldberg) amit hallani akart, azonban lehetséges, hogy nem igazat mondott, egyfajta elégtételként SPOILER VÉGE

Amint látjátok, marha nehéz úgy beszélni a filmől, hogy ne szúrjam el azoknak, akik még megnéznék (hogy néz ki ez ezzel a sok spoilerrel?!). A film tagadhatatlanul merész alkotás, azonban ez a fajta hatásvadászat rám inkább negatívan hatott. Elfogadom, hogy egyeseknek egy nagy filmélmény lehet, de szerintem inkább volt undorító volt, mint forradalmi. A sokkoló pillanatok ellenére sem hagyott bennem mély nyomot, mert ez egy torz elme "torture-porn" fantáziája volt, nem pedig olyan, amit beengedek (ha értitek mondandómat). Egy "Eden-Lake" sokkal több ideig fog kísérteni bennem, mint ez.

3,5/10  

UI: @blady freddyné hősiesen végignézte velem a filmet

 

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://blogolkodom.blog.hu/api/trackback/id/tr533474693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BlackSheep89 · http://baaadmovies.blog.hu 2011.12.19. 09:13:57

Nagyon megosztó film, én is láttam, de nekem se jött be, gyakorlatilag ugyanazért, amit leírtál. Viszont a horror-rajongók (a keménykötésűek) és a kritikusok imádták. Nem tudom, szerintem ennél sokkal jobb darabok is készültek már a műfajban. Az Eden Lake tényleg maradandóbb.

Dynamo 2011.12.19. 10:30:38

Sokan vannak negatív véleménnyel erről a filmről. De én úgy érzem ez igazán jól felépített és egyedi alkotásnak számít. Nekem különösen tetszett, hogy nem kíméli a nézőt. Mert így tart egy távolságot. Válogatja a nézőt. Ezért tökéletesen megértem ha valakinek nem jön be. Azért örülök, freddyD, hogy megnézted. :]

algi 2011.12.19. 13:14:42

@Dynamo: Ahhoz nem szükséges fizikai szenvedéseket bemutatni. Az a legegyszerűbb, legprimitívebb módja. Ott van pl. a Candy c. film, amelyben nem kell válogatott kínzásoknak kitenni a főszereplőket, mégis sokkoló.

Dynamo 2011.12.19. 13:29:14

@algi: A Mártírok film történetének velős része a "fizikai szenvedés". Erről szól lényegében. Elég értelmetlen lenne nem bemutatni ilyen részletesen. Az meg ugye nem lehet hiba, hogy nem simul a klisékhez. Szerintem tiszteletreméltó, hogy ragaszkodik a bemutatni kívántakhoz.

algi 2011.12.19. 14:15:25

@Dynamo: De éppen ez az. Az alkotók maguk döntik el, hogy mi legyen a velős része a filmjüknek, amit készítenek. Vagy másként fogalmazva ők döntik el, hogy miről készítenek filmet. Nem kötelező olyan filmet készíteni, amelyben sokáig ábrázolnak fizikai szenvedést.

De egyébként (és ez már totális mellékág, csak hozzáteszem) én azt is kétlem, hogy egy filmben meg kellene mutatni azt, amiről szó van. Szerintem az a legfélrevezetőbb, amikor megmutatják azt, amiről szó van, mert akkor mindenki a maga kis előítéleteit helyezi előtérbe. Pl. ha elolvasod a fenti postot, FreddyD pl. azt várta, hogy megerőszakolják a nőt. Azért, mert a fizikai bántalmazás bemutatása és a nő ábrázolása együttesen általában ezt a félelmet váltja ki egyesekből. Mivel a filmben egyáltalán nem szerepelt nemi erőszak, ebből arra következtetek, hogy ez egy téves várakozás volt, vagyis a bántalmazás bemutatásával olyan érzéseket váltott ki a film, amelynek semmi köze nem volt a film eredeti szándékához. És itt nem arról van szó, hogy a néző tévedett volna: ez nem egy téves elemzés hatása volt, hanem alapvető zsigeri reakció. A film ebben az esetben feltételezhetően nem olyan zsigeri reakciót váltott ki, mint ami az alkotók szándéka volt. Épp azért, mert bemutatták azt, amit semmi szükség bemutatni.

stalkerkocka 2011.12.19. 14:42:52

Nemrég vettem meg, de még mindig nem mertem megnézni :D

Amúgy freddy ha láttad a Sziklák szeme 1-2-őt akkor melyik tetszett jobban? mert nálam egyértelműen az 1.

Dynamo 2011.12.19. 14:48:12

@algi: Sok mindennel egyetértek veled. Csak mint mondtam fentebb, ez a film (is) válogatja a nézőket. Épp úgy mint mondjuk a Haute Tension (Magasfeszültség). Ez a szélsőséges tálalás és szerkezet többnyire jellemző a francia filmekre. Szerintem a Mártírokban lényeges szerepe van annak, hogy hosszan mutassa be azt a szenvedést ami elvezet a végső "állapothoz". Nemi erőszakot valahogy én nem vártam miközben néztem. Mert nem is illett volna a folyamatba. Szerintem ilyen érzetek fel és nem vetülésének következménye, hogy ennyire megoszlik a vélemény róla. Ez nem baj és ebben senki sem hibás. Sem a film, sem pedig a néző.

Hoymatesi1 2011.12.19. 15:16:17

Nekem is kell olyan wc szék!!

Vreid 2011.12.19. 15:32:47

Martyrs?...

"A szerb film"-et nézd meg! Az fog ütni de rendesen :D

Vreid 2011.12.19. 15:33:28

@Vreid: ui: Macskajaj-ból Dadan játsza a főszerepet.

koimbra · http://filmdroid.blog.hu/ 2011.12.19. 16:13:42

Amikor először belekezdtem abbahagytam egy idő után, mert rohadtul untam. Aztán innen és onnan is hallottam, hogy mekkora film, hatalmas, űűűúúúúdejóóó...na jó, mondom megint hozzálátok. De csak nem jutottam a végére.

freddyD 2011.12.19. 16:21:51

@stalkerkocka: Egyértelműen az első

@Dynamo: A Magasfeszültség volt az első dvd-im egyike, amitől megszabadultam. Annak a befejezése konkrétan egy kalap szar volt. Előtte sem volt olyan nagy cucc, de a vége nagyon gyenge

@Vreid: Na az az a film, amit nem fogok megnézni (Cannibal Holocausttal együtt). Rohadtul nincs kedvem időt pazarolni ilyen provokátor marhaságokra.

Dynamo 2011.12.19. 16:52:19

@freddyD: Ejnye-bejnye. Elfelejtetted hozzátenni a szót, hogy: "szerintem". Így amúgy érthető, hogy nem tetszett a jelenlegi alany sem. Egyszer láttam valamely videódban, hogy felhasználtál a HT-ből egy jelenetet. Nem tudom miért de rögtön úgy jött le, hogy valószínűleg tetszik neked a film és ezért pont abból a részlet. Ezért mertem ajánlani. :]

freddyD 2011.12.19. 17:59:05

@Dynamo: Ha jól emlékszem a "War Train" videómba használtam fel egy jelenetet, mert az jól illett ahhoz, ami éppen kellett nekem.

Egyébként még nem nagyon találkoztam emberrel, akinek tetszett volna az a befejezés :( Jó, nem volt olyan katasztrófa, mint mondjuk az Az/Gonosz fináléja, de szerintem pocsék volt

Dynamo 2011.12.19. 18:42:36

@freddyD: Szerintem korrekt a befejezése. Természetes, hogy vannak óriási véleménykülönbségek hisz nem mindenki egyforma. De a Gonosz fináléja valóban katasztrófa. A bohóc megjelenés maradhatott volna mindvégig. :]

shanus 2011.12.19. 18:56:06

Freddy ha szeretnél írni egy pozitív kritikát akkor a Hétköznapi Mennyországot ajánlom figyelmedbe :)

blady 2011.12.19. 19:07:19

hát én mertem ajánlani, amiért utólagosan is elnézésedet kérem Freddy, de kíváncsi voltam, mit írnál egy ilyen...nem is tudom miről. Azt azért hozzátenném, h nem úgy ajánlottam, h nézd meg mert jajdejó, mert 2 éve, mikor megnéztem vmi ilyesmi fogalmazódott meg bennem:

"Mély levegőt veszek...Első nekifutásra kb 8. perc után lomtárban landolt, aztán másnap (azaz ma 2009.május) a hajthatatlan kíváncsiságom (és egy drága ismerősöm) arra késztetett, h derítsem ki, mégis mi a jó istent akarnak mondani ezzel a filmmel. (hogy miért töröltem? iiszonyat lassan indult be a sztori; így utólag: első 20 percben csak vért látni és kb 1óra elteltével kezdi kapiskálni az ember h mi van..)

Ugye vannak hasonló kaliberű kínzós, darabolós, beteg horrorok (saw, hostel stb)... felejtsük el!
Kiindulva abból, hogy a franciák kifinomultak, szinte dalolva káromkodnak és nem kis szerepük van a film feltalálásában (Lumiere tesók), értetlenül csóválom a fejem, hogy hogy a fenébe adhattak ki ennyire beteg filmet!
Ok h brutális, ok, h verik a kiscsajt, ok h )**spoileres rész, Freddy leírta fentebb) nade azért kínozni valakit,
SPOILER

hogy ficsúr gazdag vallásos emberek megláthassák, mi van a túlvilágon...és ezt ők maguk csinálják szisztematikusan...???!!!? Kéész kamillázok még mindig...
Zárójelben csak: ha ebben a filmben meghal valaki, az a nézőnek is megváltás..

Mindenesetre érdekes oldalról közelít a vallás és a fanatizmus felé..de lehet csak én értelmeztem rosszUl..

erős idegzetűeknek csak. Ilyet nem lehet pontozni"

na vmi ilyesmi volt, ezóta a film óta kerülöm az összes francia filmet, és sorry még1x h gazdagítottam a negatív filmélményeid listáját..
pedig anno nekem is úgy ajánlották h hííí meg háááá meg húúú dejó, de csak szivatni akartak vele:D

blady 2011.12.19. 19:13:23

ja ami még idegesítő volt, h végefelé jelenet sötétedés jelenet sötétedés jelenet sötétedés jelenet, minha lapoznál egy könyvben és ez ment tökhosszan, azt hittem lekaparom a falat..

ui: pacsi Freddynének :)

kiorrr 2011.12.19. 19:14:25

Fredyd te mióta foglalkozol filmekkel ???
Miért nem hagyod a filmeket a nagyokra? például: baaadmovie.blog.hu rosszfilmek.eoldal.hu, vérnyúl.blog.hu moovietank.blog.hu
Maradj a kaptafánál freddy, a játék a te területed, jah és ha nem bírod az ilyen horrort nézz Walt Disney filmeket.
Ez a film direkt ilyen amilyen, ezt el kell fogadni. Ha olyan lenne mint amilyenek szeretnétek akkor sablonos lenne, épp attól ilyen, hogy ilyet még nem nagyon csináltak,,,, és azt írod sok volt benne a nő verés??? Elárulom direkt volt sok, ha nem jöttél volna rá.

MetalBogyó · www.reavensworkout.blogspot.com 2011.12.19. 19:41:04

@freddyD: Ajánlom neked a Donnie Darko c. filmet, hasonlóan megrázó alkotás, az efféle sokkolást pedig teljesen elvetik. Viszont az elmédbe akaratlanul is beférkőzik a mondanivaló. Lényegében erről is nehéz spoiler nélkül beszélni, de kiváló alkotás, és úgyis filmet kell nézned, hogy meglegyen az a 200! :)

freddyD 2011.12.19. 20:38:15

@kiorrr: Grat, ez volt a 12. bannolásod. Azt hiszed, nem veszem észre?

@blady: Ne kérjél ezért elnézést. Megosztó film, jó, hogy ilyeneket is látok. Így hozzá tudok majd szólni.

Itt most rosszul sült el, máskor meg lehet, hogy jól. Az én kedvenc filmem (Ember a holdon) is olyan, hogy garantáltan sok ember nem tud vele mit kezdeni.

Francia filmekkel (főleg az utóbbi évtized termékeivel) egyáltalán nem vagyok jóban. A sokak által istenített Amélie konkrétan az egyik legelviselhetetlenebb hulladék, amit valaha láttam. Azt a csajt csak meglátom valami plakáton, már agresszív leszek

Habbobitas 2011.12.19. 21:37:03

@freddyD:
Ajánlom neked a 22 lövést.
Nagyon jó 2010-es francia akció film Jean Reno főszereplésében:)

Dynamo 2011.12.19. 21:44:11

@Habbobitas: Az tényleg jó. Nekem is tetszik. :]

blady 2011.12.19. 21:59:08

@freddyD: Ember a Holdont szerettem én is, nem tudom megmondani miért..

mondjuk itt sztem sokan félreértik ezt a filmet, végülis tény, h nagy hangsúlyt fektettek a verésre, vérre egyebek, de sztem maga a tudat, h ezt nagyhatalmú emberek megtehetik, mindenfajta lelkifurdalás nélkül, ettől nekem sokkal inkább kinyílik a bicska a zsebemben..de ha már beteg filmeknél járunk, sokkalta rosszabb érzés volt nekem nőként végignézni az utolsó ház balra egyik jelenetében azt, ahogy megerőszakolják azt a szerencsétlen lányt. Szóval lehet akármennyi vér egy filmben, sokkal szemetebb, ha a lelkedre is kihatnak vmivel, nem csak azt érik el, h "degusztustalan"

algi 2011.12.19. 22:28:56

@freddyD: La Haine, A gyűlölet. Talán a legjobb francia film, amit valaha láttam.

Hoymatesi 2011.12.20. 10:46:50

Helló valaki mondana nekem pár UFO-s filmet!

BlackSheep89 · http://baaadmovies.blog.hu 2011.12.20. 10:50:38

@algi: A gyűlölet az tényleg nagyon ott van, én is nemrég láttam! Nehéz, itt-ott erőltetett, de a végén földre kerül az áll.

@Vreid: Szerb film? Na, ahhoz idegrendszer kell! Pokoli kemény!

JeszKar 2011.12.20. 12:37:31

Ha jó francia horrort akarsz látni, akkor a betolakodót lehet ajánlani.

Robb20 2011.12.20. 14:07:22

@JeszKar: Ehhez csatlakozom, a Betolakodó-t csak ajánlani tudom. Kemény film.

algi 2011.12.21. 21:22:46

Ja, meg ott van a Caché (Rejtély) is.

Nahvalr 2012.01.10. 22:05:27

Bocs a kései kommentért:
Szerintem ez a horror a legjobbak között van, csak azért nem adnék rá 10/10-et mert nekem a végén ez a szektás belemagyarázás nem igazán jött át, gyakorlatilag a sztorinak végülis nincs értelme. De hogy mi a jó benne? Az, hogy az első másodpercben keményen indul, és ez a hangulat az utolsó képkockáig tart!! Ilyet szerintem még nem is láttam, igaz, hogy akár két részre lehetne bontani de ebben a filmben aztán tényleg egy unalmas pillanat nincs. És a vér mellé még egy kis ijeszgetést is kaptunk. Amit írtál arról, hogy verik a nőt egyetértek (mármint, hogy undorító) de ha hosszan mutatják, akkor sokkal jobban átérzed szóval ilyenkor nyílván nem csak az a cél, hogy tudomásul vegyük. (Nem mellesleg ennél százszor keményebb torture pornok is vannak amiben nőket bántanak. Sajnos.) A végét épp ezzel rontották el. Alig jön át valami a lány szenvedéséből, bár aztán lehet azért csinálták így, mert végülis célja is volt neki (tehát a lényeg nem maga a szenvedés volt hanem annak az eredménye) de akkor is hiányérzete támadhat ilyenkor az embernek, közben meg persze örül, hogy mégse kell végignéznie. A lényeg, hogy a franciák horror terén tudnak valamit.
Ajánlgatták itt páran az Inside-ot. Az is jó, egy kevésbé összetett történet amiben majdnem az elejétől a végig vérengzés van.
Én inkább ezt ajánlanám, szintén francia (meg belga?) alkotás: "Calvaire" vér alig van benne (az kéne még...) de ép ésszel alig lehet végignézni, amolyan félúton úgyis föladod film. Megértem ha nem érdekel csak attam egy tippet egy pszicho-horrorhoz.

rheumatoid arthritis 2017.08.06. 19:08:58

Úgy gondolom a leírásod alapján szimplán csak nem érted a filmet...
süti beállítások módosítása